NOS NieuwsAangepast

Amazon-tablet moet het van content hebben

"Kindle Fire, onthou die naam", waarschuwde internetdeskundige Roeland Stekelenburg vanochtend in het Radio 1 Journaal. Deze tabletcomputer van Amazon wordt een geduchte concurrent voor Apple want het apparaatje zal minder dan de helft van een iPad kosten.

Met 199 dollar, omgerekend 147 euro, zet Amazon een heel scherp geprijsd toestelletje in de markt. De Kindle Fire is kleiner dan de iPad, heeft geen camera of microfoon en 8 gigabyte opslagruimte. Dat zou moeten volstaan, want wie het computertje koopt, kan alles wat hij bij Amazon koopt, online bekijken en hoeft dus niet alles op het computertje op te slaan.

Content

"Amazon is de grootste internetwinkel ter wereld. Ze verkopen films, games, applicaties en muziek. En zij willen hun geld niet verdienen met dit apparaat, maar met de content die ze erop gaan verkopen. Dus het is een ander verdienmodel", lichtte Roeland Stekelenburg toe in het Radio 1 Journaal.

Amazon doet het omgekeerde van wat Apple doet: Apple is oorspronkelijk een computerbouwer die de laatste jaren geld probeert te verdienen aan de online verkoop van muziek, boeken, films en applicaties. Dingen die Amazon groot maakten.

's Werelds grootste webwinkel probeert nu nog meer content te verkopen door goedkoop een apparaat in de markt te zetten waar die elektronische boeken op gelezen kunnen worden, muziek op beluisterd kan worden en films op bekeken kunnen worden. Om de gekochte spullen te kunnen bekijken heeft Amazon Googles Android een eigen jasje gegeven.

De prijs van de tablet is zo scherp dat een analist becijferde dat Amazon mogelijk 50 dollar verlies zal maken op elke verkochte Kindle Fire. Amazon ontkent noch bevestigt deze vermoedens, "maar weet dat we een commercieel bedrijf zijn", luidt het.

Lastig

De goedkoopste iPad kost 479 euro en alle andere concurrenten bieden hun tablets ook aan rond die prijs. Voor dat geld kan je ook een computer kopen, terwijl tablets eerder toestelletjes zijn voor erbij, om op de bank of onderweg te mailen, naar muziek te luisteren, spelletjes te spelen. Dat heeft Amazon handig gezien.

"Het ding ligt straks voor minder dan 150 euro in de winkels. En dan ga je denken: ga ik 500 euro voor die net wat mooiere en net wat betere Apple iPad uitgeven? Dat wordt dan een heel lastige keuze", schat Roeland Stekelenburg in.

Hoe lastig? Dat zal blijken als de Kindle Fire op 15 november op de markt komt, ruim een maand voor Kerst. Stekelenburg: "De verkoopcijfers van de eerste kwartalen zullen een indicatie geven van hoe hard het gaat. Maar ik verwacht wel een serieuze verschuiving in de markt. Amazon heeft ook hele diepe zakken; ze kunnen investeren, ze hebben enorme marketingkracht, dus het is wel een van de partijen die het Apple enorm moeilijk kan maken."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl