Criminele bellers kosten bedrijven geld
Bedrijven lopen steeds vaker schade op, omdat hun telefooncentrale wordt gekraakt. Criminelen kraken die centrale en bellen vervolgens naar dure 0900-nummers en naar het buitenland. De bedrijven blijven met duizenden euro's schade achter.
Marktleider KPN kreeg in 2009 gemiddeld hooguit één melding hiervan per week. Nu zijn er iedere week drie à vier bedrijven de dupe. De kleinere aanbieders Tele2 en Ziggo krijgen één à twee meldingen per maand.
Standaardcode
De criminelen gaan als volgt te werk. Via internet of de telefoon proberen ze toegang te krijgen tot de centrale. Vaak is die beveiligd met een makkelijk te kraken wachtwoord, bijvoorbeeld met de standaardcode.
Zijn ze eenmaal binnen dan kunnen ze de centrale gebruiken om overal naartoe te bellen. Het is ook mogelijk dat er fysiek iemand bij de telefooncentrale is geweest en hem op die manier kraakt.
Telecombedrijven detecteren het als er vreemd belgedrag plaatsvindt, maar voordat kan worden ingegrepen, is er meestal al schade. Het kraken gebeurt vaak in het weekend.
Schade
In Gouda werden in een week tijd telefooncentrales van twee gezondheidscentra gekraakt. Het ene centrum hield daar 6600 euro schade aan over, het andere 11.000 euro. De getroffen bedrijven zeggen helemaal niet op de hoogte te zijn geweest van deze vorm van fraude. Ze vertrouwden erop dat hun beveiliging in orde was.
KPN vergoedt de schade niet, omdat het concern vindt dat bedrijven zelf verantwoordelijk zijn voor de beveiliging. Wel adviseert het concern aan de bedrijven om regelmatig de wachtwoorden te veranderen. Ook is het advies om 0900-nummers en bellen naar het buitenland buiten werktijd te blokkeren.