NOS NieuwsAangepast

'Tiet Zat': kleuter aan de borst

Door verslaggever Martijn Bink

Een peuter of kleuter aan de borst: het is geen alledaags gezicht. Toch zijn er genoeg moeders die een 2-, 3-, of 4-jarige nog borstvoeding geven. Die vrouwen krijgen vaak afkeurende reacties. De campagne 'Tiet Zat' van het Kenniscentrum Borstvoeding wil daar verandering in brengen.

De initiatiefneemster van de campagne is Anne Hofstede. Zij heeft een film gemaakt waarin vijf moeders aan het woord komen. De moeders vertellen waarom ze niet gestopt zijn met het geven van borstvoeding toen hun kind zes maanden oud was, zoals veel vrouwen doen. De moeders laten ook zien hoe dat eruit ziet, een groter kind aan de borst. Zo is te zien dat een van de vrouwen af en toe haar zoon van zes nog borstvoeding geeft.

Incest

De film is bedoeld om taboes te doorbreken en als voorlichtingsfilm voor verloskundigen, kinderartsen en aankomende moeders. Hofstede, zelf moeder van twee kinderen (8 maanden en 4 jaar oud), vertelt dat vrouwen soms heftige reacties krijgen als ze vertellen dat ze hun oudere kind nog zelf voeden. "We zouden onze kinderen bewust klein houden en soms wordt ons zelfs incest verweten. Maar voor mijn zoontje is het de gewoonste zaak van de wereld." Haar zoon Flip van bijna vijf, krijgt elke ochtend in bed een voeding. De rest is voor zijn zusje.

Immuunsysteem

Het kenniscentrum borstvoeding baseert de campagne op een advies van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Die adviseert om alle kinderen ten minste twee jaar aan de borst te voeden. De gemiddelde borstvoedingsduur in Nederland en België is drie maanden. In de film vertelt kinderarts Erica Post (van het St Antonius ziekenhuis in Nieuwegein) dat de effecten van langer voeden positief zijn. Zo zouden kinderen die langer borstvoeding krijgen een beter immuunsysteem hebben en minder vaak ziek zijn.

Onzin

Professor Pieter Sauer, hoogleraar kindergeneeskunde, noemt dat onzin. "Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat kinderen die langer dan zes maanden borstvoeding krijgen, minder vaak ziek zijn. In Nederland kennen we een uitstekend alternatief in de vorm van kunstvoeding. Het effect van deze campagne kan zijn dat moeders, die om welke reden dan ook geen borstvoeding kunnen of willen geven, zich onzekerder zullen voelen." Sauer ziet nog een bezwaar. "Kinderen moeten zelfstandig worden en los komen van hun ouders. Ze moeten leren dat borstvoeding voor zuigelingen is. Dat hoort gewoon bij het opgroeien."

Ongeloofwaardig

Hofstede is het niet met Sauer eens. Zij trekt zijn geloofwaardigheid in twijfel, omdat hij betrokken is bij onderzoek van Danone, een fabrikant van babyvoeding. "Het is helemaal niet onze bedoeling iemand onzeker te maken. We willen alleen maar laten zien, dat dit ook een manier is. En ik kan het iedereen aanraden. Het is gewoon ontzettend leuk en gemakkelijk. Ik stop pas als mijn zoontje zelf aangeeft dat hij niet meer wil."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl