Duurzame vis rukt op in Nederland
Door verslaggever economie Jeroen Schutijser
Duurzame vis wordt in Nederland steeds populairder. Drie jaar geleden werden er in ons land nog maar 225 producten verkocht met een zogenoemd MSC-keurmerk voor goede vis. Eind vorig jaar waren dat er al 777.
Volgens de nieuwste cijfers staat de teller nu op 1053 producten. Daarmee neemt Nederland op de wereldranglijst de tweede plaats in, na Duitsland.
Supermarkten
Van alle wilde vis die supermarkten verkopen, is al meer dan 64 procent gecertificeerd. De supers streven ernaar om binnen een paar jaar voor 100 procent gecertificeerde wilde vis te verkopen.
In de totale visverkoop hebben ketens als AH, C1000, Jumbo en Plus een machtige positie. Vooral door verbeterde verpakkingstechnieken ligt hun marktaandeel inmiddels boven de 60 procent en laten zij de viswinkels en marktkooplui ver achter zich.
Regels
Overigens plaatst Greenpeace wel een kritische kanttekening bij het succes van het MSC-keurmerk. De milieuorganisatie vindt dat het label niet altijd terecht wordt toegekend. "Voor bepaalde soorten vis - zoals Alaska koolvis en Atlantische kabeljauw - vinden wij de normen veel te simpel en lang niet ver genoeg gaan." In die gevallen is er volgens Greenpeace zeker wel sprake van overbevissing.
Bij vissen volgens de spelregels van het Marine Stewardship Council (MSC) mag de activiteit niet leiden tot overbevissing of uitputting van vissoorten. Daarnaast moet de natuur onder water worden beschermd en de bedrijven moeten zich verantwoorden over hun doen en laten. Bovendien staan ze garant voor een effectief, duurzaam beheer van het visaanbod. "En visserijen moeten lokale, nationale en internationale wetten en regels respecteren", aldus een MSC-woordvoerder in Den Haag.
Overtuigd
Inmiddels kent één op de drie Nederlandse consumenten het MSC-keurmerk in de vorm van een ovaal visje. Daarmee belandt MSC volgens onafhankelijk onderzoek wat betreft naamsbekendheid van milieukeurmerken in Nederland op de derde plaats, na de WNF-panda en het FSC-keurmerk voor duurzaam geproduceerd hout.
De Nederlandse consument blijkt volgens het onderzoek zich bewust te zijn van zijn belangrijke rol op het gebied van duurzaamheid en bij het behouden van de wereldzeeën. Een meerderheid van 60 procent is ervan overtuigd dat het kopen van duurzaam gevangen vis bijdraagt aan een gezond leven in zee.