NOS NieuwsAangepast

'Financieel analfabetisme moet de wereld uit'

Wat zijn de gevolgen van de crisis en hoe reageer je? De NOS gaat in de jaarlijkse Radioroute op zoek naar mensen die het roer omgooien en met creativiteit en inventiviteit nieuwe kansen grijpen en zo de crisis doorkomen. Vandaag: Rosali Waleson en Diederick van Thiel uit Amsterdam. Door verslaggever Marc Hamer

Ze hadden allebei een goede baan bij een bank: Rosali Waleson en Diederick van Thiel. De één bij vermogensbank Alex, de ander bij ING. En toch besloten ze in 2009, op het hoogtepunt van de financiële crisis, hun banen op te zeggen en een eigen bedrijf te starten. Want ze hebben een droom: het financieel analfabetisme de wereld uit.

Hun bedrijf heet Cool House. Ze zijn nu als eerste op de markt gekomen met de internetsite www.eyeopen.nl. Ze noemen het de hypotheekmatcher. Net zoals bij datingsites wordt voor iedereen de beste hypotheekvorm gezocht. Daarmee plaatsen Waleson en Van Thiel zich tussen de consument en een hypotheekadviseur. "Wij zijn echt onafhankelijk, we kijken zonder een voorkeur wat het beste bij iemand past", zegt Waleson.

'Voor gek verklaard'

Dat ze hun oude baan vaarwel zeiden, heeft ook te maken met hun afkeer van het oude bankieren. Waleson: "Waar het in de financiële wereld toch altijd om draaide, was het maken van omzet en winst. De consument was daarbij het sluitstuk, terwijl wij vinden dat de consument het uitgangspunt moet zijn. Die ideeën konden we niet verwerken bij onze oude werkgevers. Dus zijn we voor onszelf begonnen."

Heel vaak zijn Waleson en Van Thiel voor gek verklaard dat ze hun goede baan opgaven om een eigen bedrijf te starten. "We hoorden vaak dat het niet mogelijk was", verzucht Van Thiel. "Je moet een beetje gek zijn om deze stap te zetten. Maar wij geloofden erin en je ziet nu dat het werkt." Waar ze in 2009 met z'n tweeën begonnen, werken er nu veertien mensen bij hun bedrijf.

Zwarte sneeuw

Toch hebben ze het wel zwaar gehad. "We hebben regelmatig zwarte sneeuw gezien, zoals dat heet", haalt Waleson zich voor de geest. Het vertrouwen in de financiële wereld had door de bankencrisis een flinke deuk opgelopen bij de consumenten. En nog steeds is de financiële wereld niet tot rust gekomen; er zijn steeds nieuwe ontwikkelingen. Zo is de overdrachtsbelasting voor een jaar verlaagd en zijn de regels voor het krijgen van een hypotheek door de overheid verscherpt.

Voor de consument wordt het er niet eenvoudiger op. "Daarom zijn wij ook heel hard nodig", springt Waleson met een glimlach in. "Wij willen de consument echt financieel volwassen maken. Zodat mensen de juiste keuzes maken aan de hand van eerlijke adviezen. En dat is ook wat we bedoelen met 'het financieel analfabetisme de wereld uit'."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl