Smartphonegebruiker KPN duurder uit
KPN gaat als eerste aanbieder mobiele telefonie duurder maken. Het gebruik en de snelheid van mobiel-internet gaat meer kosten en klanten moeten ook meer bijbetalen voor een smartphone.
De nieuwe tarieven gaan in september in. Klanten kunnen kiezen uit drie varianten. Eén voor degenen die vooral willen bellen en sms'en, één waarbij ook internet is inbegrepen en een premium variant met een hogere internetsnelheid. Bellen, sms'en en mobiel internetten komen in een bundel.
Het bedrijf hoopt daardoor weer meer te kunnen verdienen. Door het toenemende gebruik van smartphones kunnen steeds meer klanten gratis bellen of berichten versturen. KPN loopt daardoor veel inkomsten mis.
Prijsplan
Zo is het gebruik van de berichtenapplicatie WhatsApp razend snel gestegen. In maart had nog 30 procent van de smartphonegebruikers deze applicatie, nu is dat al 40 procent. Providers als KPN verdienen daar niets aan.
"De rekening voor de klant wordt bij een goede abonnementskeuze niet automatisch hoger" zegt KPN. Maar Ed Achterberg van Telecompaper denkt dat de klant heel wat uit moet zoeken om de voordeligste abonnementsvorm te kiezen.
Zijn eerste indruk is dat de telecomaanbieder er "niet veel slechter van wordt". Het is volgens Achterberg "een goed doordacht prijsplan", waarmee KPN zich van voldoende inkomsten verzekert.
Heffing
In eerste instantie wilde KPN een heffing vragen voor de diensten via internet, maar de Tweede Kamer was daar tegen.
Dat klanten meer moeten gaan bijbetalen voor een nieuwe smartphone, komt volgens KPN omdat deze toestellen steeds duurder worden.