Haagse viswinkel wint Nationale Haringtest
De Haagse viswinkel Simonis is de winnaar van de dertigste Nationale Haringtest van het AD. Twee jaar geleden scoorde de haringhandel nog een nul in de test, dit jaar staat de zaak bovenaan met een tien.
De eigenaar erkent dat zijn haring in 2009 niet goed was. "We hebben toen een andere leverancier genomen en er is in de winkel een nieuw haringmeubel gezet." Ook is het personeel bijgeschoold en enthousiast gemaakt voor haring. Vorig jaar leverde dat al een derde plaats op.
De vishandel begon in 1880 als palingrokerij en is met vijf vestigingen een van de bekendste viszaken in Den Haag. Voor het komende weekend zijn extra mensen ingehuurd, omdat er grote drukte wordt verwacht als gevolg van de eerste plek.
Motiveren
Onderzoeker Aad Taal ziet in de progressie van de Haagse viszaak het bewijs, dat de test een stimulans is om tot betere resultaten te komen. "Hetzelfde gebeurde enkele jaren geleden met een zaak uit Rijswijk. Die kreeg ook een nul, maar twee jaar later was het de topper."
Het hangt allemaal samen met controle en het motiveren van het personeel, zegt Taal. "Dan kun je een goed product op tafel zetten."
Ongeveer de helft van de onderzochte haring was goed, de andere helft niet. "Er waren veel enen en een enkele nul." De laatste plaats ging naar supermarkt Em-Té in Nijverdal.