De app van Bunq
NOS NieuwsAangepast

'Bunq-medewerkers gluurden in rekeningen van klanten'

Bij onlinebank Bunq kunnen vrijwel alle medewerkers eenvoudig de bankgegevens van klanten bekijken. Dat heeft geleid tot misbruik, concludeert NRC na onderzoek. Medewerkers konden ongehinderd gluren in rekeningen van bijvoorbeeld vrienden, kennissen en collega's.

'Rekeninggluren', waarbij een bankmedewerker zonder goede reden een bankrekening bekijkt, is een overtreding van de bankierseed. Wie erop wordt betrapt, kan door de werkgever worden ontslagen en voor de Tuchtcommissie Banken worden gedaagd. In de meeste gevallen krijgt een medewerker dan een beroepsverbod, in combinatie met een geldboete.

In een reactie aan de NOS laat Bunq-topman Ali Niknam het volgende weten: "Bij Bunq monitoren wij continu wie welke betaalgegevens inziet. Daarbij hebben wij geen aanwijzing van stelselmatig misbruik ontdekt. In enkele gevallen ging het om een grijs gebied. Die medewerkers hebben een gesprek gehad."

Het stiekem bekijken van rekeningen gaat ook in tegen de eigen gedragscode van Bunq. Die schrijft voor dat medewerkers "persoonlijke informatie met de grootste zorgvuldigheid en in overeenstemming met de privacywetten behandelen".

Date blijkt al relatie te hebben

Desondanks spoorde NRC vier (oud-)werknemers van Bunq op die zonder gevolgen in bankrekeningen van anderen gluurden. Zo bekeek een oud-medewerker de bankrekening van zijn date. Uit de bankgegevens bleek dat deze persoon al een relatie had en samenwoonde.

Een andere Bunq-medewerker geeft tegenover NRC toe rekeningen van collega's te hebben bekeken om te checken hoeveel zij verdienen. "Het was te verleidelijk", zegt ze tegen de krant.

Doordat bankrekeningen zonder gevolgen ingekeken kunnen worden, is volgens diverse medewerkers een angstcultuur op de werkvloer ontstaan, schrijft NRC. Zo vrezen werknemers bijvoorbeeld ook dat managers via de bankgegevens kunnen controleren of iemand echt ziek is.

Om die reden willen meerdere werknemers geen rekening bij Bunq openen. Dat wordt ze niet in dank afgenomen: de bank vindt het een slecht signaal dat de eigen medewerkers hun geld ergens anders stallen.

Wie heeft er toegang?

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) hebben bij de traditionele banken de meeste medewerkers helemaal geen toegang tot klantgegevens. "Wie dat wel heeft, kan alleen die gegevens inzien die nodig zijn voor zijn of haar taak binnen de bank", zegt een woordvoerder. Bunq is geen lid van de NVB.

In 2021 voerde de bank volgens NRC verschillende niveaus van toegang in. Daardoor kon bijvoorbeeld de afdeling juridische zaken nog wel veel bankgegevens inzien, maar andere afdelingen niet meer. Maar dit systeem werd hetzelfde jaar weer afgeschaald, omdat bankmedewerkers klaagden dat ze niet meer bij alle gegevens konden.

De top van Bunq zou in 2022 de risico's van werknemers die grasduinen in rekeningen van bekenden hebben besproken. Desondanks kwamen er geen extra controles, aldus de krant.

Bunq daagde ook nog nooit een medewerker voor de Tuchtcommissie voor het zogenoemde rekeninggluren. De traditionele banken, die de afgelopen vijf jaar 43 keer een betrapte medewerker naar de commissie hebben gestuurd.

Van Weyenberg: zorgelijk bericht

Demissionair minister Van Weyenberg van Financiën vindt het bericht in NRC zorgelijk. Hij benadrukt dat bankgegevens veel persoonlijke informatie bevatten en dat banken daar zorgvuldig mee moeten omgaan.

Van Weyenberg voegt eraan toe dat klantgegevens niet ongehinderd door iedere bankmedewerker moeten kunnen worden ingezien, zonder goede reden.

De minister gaat ervan uit dat Bunq dit tot de bodem uitzoekt en indien nodig actie onderneemt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl