Bierwetenschapper Kevin Verstrepen (midden, met bril) leidt een bierproefsessie in zijn lab aan de KU Leuven
NOS NieuwsAangepast

Kunstmatige intelligentie maakt Belgische biertjes lekkerder

  • Bouwe van Straten

    Wetenschapsredacteur

  • Bouwe van Straten

    Wetenschapsredacteur

Belgische wetenschappers zijn er naar eigen zeggen in geslaagd om met behulp van kunstmatige intelligentie de smaak van bier te verbeteren. Een speciaal proefpanel vond zowel een alcoholisch biertje als een non-alcoholisch biertje lekkerder na de aanpassingen die een algoritme voorstelde.

Om dat voor elkaar te krijgen, brachten de onderzoekers de eigenschappen van meer dan 200 chemische eigenschappen van bier in kaart. Daarbij ging het behalve om zaken als het alcoholpercentage vooral om de aanwezigheid van aromastoffen, zowel geur- als smaakstoffen. Dat deden ze voor zo'n 300 commerciële Belgische bieren, verdeeld over 22 soorten, zoals blond en tripel.

Daarnaast maakten de onderzoekers bij het vervaardigen van het AI-bier gebruik van de beoordelingen op de review-site RateBeer en van de bevindingen van een professioneel proefteam. Aan die gegevens had de kunstmatige intelligentie genoeg om te voorspellen welke chemische bierprofielen het best in de smaak zouden vallen bij bierdrinkers.

Vervolgens veranderden de onderzoekers de smaak van twee biertjes op zo'n manier dat het proefteam ze volgens het algoritme lekkerder zou moeten vinden. En dat bleek ook inderdaad het geval te zijn, zowel bij het gewone als bij het non-alcoholische biertje. De onderzoeksresultaten zijn vandaag verschenen in het wetenschappelijke blad Nature Communications.

Verslaggever Joris van Poppel ging bier proeven in het laboratorium in Leuven:

Smaakt het Belgische bier beter door AI?

Beide bieren zijn - in onverbeterde vorm - gewoon op de markt en ook redelijk populair, maar de onderzoekers willen de naam ervan niet vrijgeven. Dat zou kunnen leiden tot negatieve reclame: "Iedereen vraagt ernaar, maar het zijn vrij gemiddelde biertjes, niet goed en niet slecht", vertelt hoofdonderzoeker Kevin Verstrepen van de KU Leuven. "We hebben bewust gekozen voor biertjes die ruimte voor verbetering boden."

"Een heel leuk onderzoek,", vindt Guido Camps, specialist op het gebied van voeding en kunstmatige intelligentie aan Wageningen University en zelf niet betrokken bij het onderzoek. "Het is een andere manier om te kijken naar smaakonderzoek. Zo kun je factoren ontdekken die we nog niet in beeld hebben, maar wel kunt verbeteren." Hij vindt wel dat de gevonden verbanden tussen de aromastoffen en de beoordelingen van de bieren nog aan de beperkte kant zijn. Ook daar is dus nog ruimte voor verbetering.

De resultaten betekenen niet dat kunstmatige intelligentie binnenkort het recept voor het perfecte biertje kan bedenken, benadrukt onderzoeker Verstrepen. "Het perfecte biertje voor iedereen kan niet, want smaken verschillen. Onze modellen kunnen alleen maar voorspellen welke aroma's ons panel goed oppikt." Die aroma's kun je niet zomaar toevoegen aan een bier, want brouwerijen en consumenten willen een 'clean label', geen etiket waar e-nummers op staan. "Het blijft aan de brouwer om vanuit het recept de smaak te bepalen", zegt Verstrepen.

Voor de studie hebben de onderzoekers overigens wel aroma's aan het bier toegevoegd. Dat was de enige manier om de voorspellingen van de kunstmatige intelligentie te kunnen testen. Bij non-alcoholisch bier zou die aanpak misschien wel kunnen werken: "Mensen weten wel dat alcoholvrij bier niet echt is. Bovendien kunnen die biertjes qua smaak echt nog een stuk beter."

Whisky en koekjes

De onderzoekers zien nog veel meer mogelijke toepassingen van hun werk. "Wijn en whisky zouden zich ook goed hiervoor lenen. Daar zijn ook al heel veel reviews van, daar kunnen we onze analyses mooi mee vergelijken." Maar ook frisdranken of zelfs koekjes zou je kunnen verbeteren, denkt Verstrepen. "Heel ons leven gaat veranderen door AI. Ook voeding".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl