NOS NieuwsAangepast

Tunnel Noord-Zuidlijn wereldprimeur

Amsterdam heeft vandaag een wereldprimeur: voor het eerst wordt er een tunnelelement onder een historisch monument geplaatst.

Onder het Centraal Station wordt namelijk voor de Noord-Zuidlijn een tunnel van 136 meter lang en 22 meter breed ingezonken.

Het tunneldeel, dat 20.000 ton zwaar is, wordt uit de Suezhaven met behulp van vier sleepboten en een duwboot richting het station gevaren.

Ingewikkelde klus

Het invaren en afzinken van het tunneldeel vormen het sluitstuk van een zeer ingewikkelde klus, waarmee men al een aantal jaar bezig is. Onder het station werden drieduizend houten palen vervangen door een speciale betonnen tafelconstructie, die het middendeel van het Centraal Station draagt.

Onder die constructie werd een tijdelijke gracht gegraven, waarin het tunneldeel komt te liggen. Uiteindelijk zal het zes weken duren voordat het tunnelelement helemaal op zijn plek ligt.

Spraakmakend

Volgens Martin Bos, projectdirecteur bij Strukton/Van Oord, wordt met deze handeling een ingewikkelde periode van negen jaar afgesloten. "Het is een spraakmakend project. Mensen hebben totaal niet door dat er onder het Centraal Station water loopt."

Wethouder Eric Wiebes van Vervoer sprak van een bijzondere stap voor de Noord-Zuidlijn. Volgens hem is het invaren van tunneldelen een Nederlandse specialiteit. "Maar in Amsterdam maken we het net wat mooier door het onder een historisch gebouw te doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl