Nieuwe snelweg: Emmen lonkt naar Hamburg, Bremen en Kopenhagen
Duitsland gaat de huidige tweebaansweg vanaf Emmen naar Cloppenburg en de aansluiting met de A1 richting Bremen ombouwen tot een snelweg. Dat heeft de Duitse verkeersminister Volker Wissing besloten.
"Hamburg en Bremen liggen ineens drie kwartier dichterbij. Daar kunnen we als regio van profiteren", zegt Herman Iedema van Ondernemend Emmen bij RTV Drenthe.
Omdat tegelijkertijd ook een autotunnel wordt aangelegd tussen Duitsland en Denemarken, denkt Iedema dat de reistijd naar Kopenhagen en Malmö zelfs twee uur korter wordt.
Er ligt al langer een snelweg van Emmen naar de Duitse grens. Maar met de autoweg E233 die daar in Duitsland op aansluit is het tot nu toe behelpen. Wie achter een langzame vrachtauto zit, kan er vaak niet veilig voorbij. In Cloppenburg moet je door een aantal buitenwijken rijden.
Lobby van bestuurders en ondernemers
Er is dan ook al langer een lobby van zowel Nederlandse als Duitse bestuurders en ondernemers om de autoweg te verdubbelen. In februari bracht minister Harbers van Infrastructuur het onderwerp nog ter sprake bij zijn Duitse collega Wissing.
Toch is het positieve besluit van de minister Wissing opvallend. Wissing is van de liberale FDP, maar zijn collega van Buitenlandse Zaken Baerbock (Groenen) riep eerder op geen nieuwe snelwegen meer aan te leggen in Duitsland.
"In plaats van dat er elke keer meer snelwegen worden gebouwd, moet de focus liggen op beter openbaar vervoer en versterking van de fietsinfrastructuur", aldus de Groenen in oktober 2020. Het was toen een belangrijk verkiezingsonderwerp.
Dat Wissing de bezwaren van zijn coalitiegenoot naast zich neerlegt, betekent nog niet dat de nieuwe snelweg er zomaar ligt. Er zijn zeven stukken van de ruim tachtig kilometer waar belanghebbenden een bezwaarschrift over kunnen indienen, een Planfeststellungsverfahren.
Voor twee ingewikkelde stukken loopt die procedure al. Iedema denkt dat alle procedures binnen een jaar zijn afgerond. Daarna, waarschijnlijk in de loop van 2023, kan de eerste schop de grond in.
Het is niet helemaal duidelijk wanneer de uitbouw van de weg klaar is. Iedema gaat ervan uit dat "de regio nog voor 2030 economisch, maar bijvoorbeeld ook toeristisch kan profiteren van een geheel vernieuwde route naar Scandinavië en terug".