NOS NieuwsAangepast

Kritiek op aftappraktijken groeit

De Consumentenbond wil dat er snel een onderzoek komt naar de manier waarop telecomaanbieders het mobiele internetverkeer van hun klanten kunnen aftappen.

Gisteren zei KPN dat het daarvoor de zogenoemde Deep Packet Inspection-technologie (DPI) gebruikt. Het bedrijf laat in een persverklaring weten dat het daarmee alleen het internetverkeer analyseert en niet naar de inhoud van data kijkt. "Dat willen we niet en dat mogen we ook niet", zegt de raad van bestuur.

Met behulp van de omstreden techniek wil KPN het gebruik van internettelefonie opsporen. KPN loopt veel inkomsten mis, doordat klanten steeds vaker bellen en sms'en via gratis internetdiensten. Belt een klant bijvoorbeeld via Skype of verstuurt hij berichtjes via WhatsApp, dan wil KPN die diensten blokkeren en pas weer vrijgeven als daarvoor extra betaald wordt.

Onderzoek

KPN is bereid om mee te werken aan een extern onderzoek. De Consumentenbond wil dat er snel een onafhankelijk onderzoek komt door het College Bescherming Persoonsgegevens en de OPTA.

De OPTA zegt dat ze niet bevoegd is om op te treden tegen deze praktijken. Dat zou het CBP moeten doen. Daar wil men nog niet reageren, omdat het college de zaak nog niet heeft onderzocht.

Wel onderschrijft de OPTA dat deze manier van aftappen van internetverkeer niet het juiste middel is om het mobiele internetverkeer in kaart te brengen. Volgens de telecomwaakhond bestaan er minder drastische middelen dan het omstreden Deep Packet Inspection.

Niets nieuws

Vodafone meldt dat het DPI al jaren gebruikt, net als vele andere aanbieders. Om ontstane misverstanden te ontkrachten stelt de telecomaanbieder dat 'de technologie niet wordt ingezet om te spieken in de inhoud van het mobiele internetgebruik van klanten'.

Het internetverkeer van klanten wordt continu in de gaten gehouden, maar volgens Vodafone blijft het bedrijf hiermee wel binnen de wetten en regels van de privacy.

Andere aanbieders hebben nog niet laten weten of ze gebruikmaken van DPI.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl