NOS NieuwsAangepast

KPN: betalen voor bellen via internet

KPN-klanten die op hun mobiele telefoon gebruikmaken van VoIP-diensten, bellen via internet, moeten hiervoor apart gaan betalen. Dat is één van de maatregelen uit het nieuw strategisch plan 2015, dat de KPN vandaag naar buiten brengt.

Het bedrijf gaf vandaag voor het eerst uitleg bij de plannen, die eerder al waren aangekondigd.

Door het toenemende gebruik van smartphones en de grote hoeveelheden mobiele 'apps' neemt het traditionele bel- en sms-verkeer in Nederland af, maar stijgt het dataverkeer. "Dit gaat de nieuwe markt worden", legde bestuursvoorzitter Eelco Blok vanochtend uit in het Radio 1 Journaal.

"Nu is bellen en sms'en nog dominant, maar dat zal data worden. De tarieven zullen daar op aangepast worden. Het is anders niet vol te houden als je wilt dat de kwaliteit op hetzelfde peil blijft." Ook andere telefoonaanbieders in Nederland en Europa hebben hun tarieven voor bellen met VoIP aangepast.

Voice over IP

Steeds meer mensen maken gebruik van VoIP-diensten, Voice over IP-telefonie, oftewel bellen via internet. Die diensten worden gratis aangeboden en daardoor loopt KPN veel inkomsten mis. Door de klant voor deze diensten te laten betalen, probeert het telecombedrijf daar paal en perk aan te stellen.

"Je betaalt niet voor de specifieke applicatie, zoals bijvoorbeeld Skype, maar voor de toegang tot VoIP-diensten", aldus Blok.

Klant

Het bedrijf is verder van plan een betere service te verlenen aan de klanten. "Er wordt meer gefocust op de klant", zegt Blok. Zo worden de callcenters anders ingericht, waarbij gespecialiseerde medewerkers de klant in één keer kunnen helpen.

Ook investeert het bedrijf in de netwerken voor vaste en mobiele telefonie en televisie. Die moeten sneller worden en een betere dekking krijgen. Het aantal winkels wordt de komende jaren fors uitgebreid van ruim 200 naar 300.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl