Steeds meer tuchtzaken tegen advocaten

Door redacteur justitie Merlijn Stoffels

Het aantal tuchtrechtszaken tegen advocaten is het afgelopen jaar met 20 procent toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor: van 1000 naar 1200. Dat blijkt uit het jaarrapport tuchtrecht advocatuur, dat in handen is van de NOS (.pdf).

Het afgelopen jaar zijn ruim 3200 klachten ingediend tegen advocaten. De meeste klachten gingen over advocaten die niet communiceren, de geheimhouding schenden, niet komen opdagen bij een rechtszaak of ondermaats presteren. Ook waren er advocaten die geld van hun cliënten achteroverdrukten.

Iets minder dan 300 klachten werden door de tuchtrechters gegrond verklaard. Zes advocaten kregen vorig jaar de ultieme sanctie: zij moesten hun kantoor definitief sluiten. 65 advocaten werden geschorst, 78 kregen een berisping en 132 kregen een waarschuwing.

Half miljoen euro

Een van de gedupeerden is Teun van Zanten, eigenaar van het meubeldesignbedrijf Van Zanten Trading. De ontwerper wilde het rustiger aan gaan doen en besloot de patenten van zijn designbanken te verkopen. Zijn 'huisadvocaat' hielp hem met de onderhandelingen.

Toen de deal rond was, liet de advocaat het geld storten op zijn zakelijke rekening, de zogenoemde derdenrekening. Hij gaf slechts een deel van de opbrengst terug aan Van Zanten. De rest van het geld gebruikte hij om zichzelf en zijn personeel te betalen. De advocaat ging failliet en Van Zanten kon fluiten naar zijn geld, bijna een half miljoen euro. Noodgedwongen moest de meubelontwerper zijn pensioen uitstellen.

Verplichtingen niet nakomen

De advocaat van Van Zanten heeft de deuren van zijn advocatenkantoor moeten sluiten. Hij is niet de enige. Zo moest vorig jaar een advocaat gedwongen stoppen, omdat die niet meer reageerde op verzoeken van zijn cliënten en van de deken.

Maar het gaat niet alleen om advocaten die hun financiële verplichtingen niet meer kunnen nakomen. Ook in scheidingszaken gaat het regelmatig mis. Zo liet een advocaat steeds de termijnen verlopen, waardoor de cliënt dacht dat zijn scheiding al rond was.

Slechts eenderde van de klachten komt uiteindelijk voor de tuchtrechter. De problemen worden in de meeste gevallen in het voortraject door bemiddelingsgesprekken uit de wereld geholpen.

Klagen is makkelijker

Deken Jan Loorbach, hoofd van de Orde van Advocaten, is niet blij met het toenemende aantal tuchtzaken. Volgens hem is het deels te verklaren doordat de wachtlijsten zijn weggewerkt. Maar het heeft er volgens de deken ook mee te maken dat het makkelijker is geworden om beklag te doen over advocaten.

"De mensen weten ons beter te vinden als ze een klacht hebben en daar zijn we blij mee." Al vindt hij 3200 klachten op 16.000 advocaten wel veel. Klachten zijn volgens Loorbach onvermijdelijk, maar ze moeten "tot een minimum worden beperkt".

Daarom wordt er voortaan tijdens de advocatenstudie en bij nascholingen meer aandacht besteed aan de ethiek van het vak. Door nu in te grijpen, hoopt de deken dat het aantal klachten en tuchtrechtszaken de komen jaren zal afnemen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl