Wanbetalers duperen pensioenfondsen

Door economieverslaggever Gert-Jan Dennekamp

Curator Richard Moeijes loopt door wat er nog rest van taxi Zeevang. Vorige maand ging het bedrijf failliet. Een groot deel van de 450 medewerkers is door een ander taxibedrijf overgenomen. Een deel van het meubilair is al verkocht. De rest wordt geveild. Ook de boekhouding zit al in dozen.

Een eerste onderzoek leert dat het bedrijf zo'n tien miljoen euro schuld achter laat. Ruim achthonderdduizend euro bij het pensioenfonds Vervoer.

De premie is door de eigenaar wel op het salaris van het personeel ingehouden, maar nooit overgemaakt aan het fonds. "Voor een deel is daar het bedrijf mee gefinancierd," zegt Moeijes. "Dit bedrijf verkeert al een paar jaar in zwaar weer en dan moet de directie een keuze maken: wie wordt er wel en wie wordt er niet betaald. Als je de benzine niet betaalt dan stoppen de taxi's, als je de lease niet betaalt worden de auto weggehaald, maar een pensioenfonds kan het wat langer lijden."

Miljoenen misgelopen

In meer faillissementen ziet Richard Moeijes dat het pensioenfonds als laatste wordt betaald. FNV-bestuurder Remko Mast herkent dat beeld: "Die fraudes komen steeds vaker voor." In een interne notities heeft hij eens berekend dat het fonds over de afgelopen tien jaar zo'n 200 miljoen euro is misgelopen.

Uit het jaarverslag van het pensioenfonds Vervoer blijkt dat het fonds sinds 2007 ruim 80 miljoen heeft gereserveerd voor wanbetalingen. In verhouding met de totale premie gaat het maar om een paar procent. "Dat is ongelofelijk veel geld wat je kwijt bent aan faillissementen en fraudes," aldus Mast.

Pure diefstal

Volgens hem is het "pure diefstal" als de premies door de werkgever niet worden afgedragen. "Dit is geen incident het komt regelmatig voor, ook in het beroepsgoederenvervoer en de schoonmaaksector." Sinds 2007 hebben de fondsen voor Bouw en Schoonmaak ieder ruim 30 miljoen moeten reserveren voor wanbetalers.

Werknemers die kunnen aantonen dat de premie op het salaris is ingehouden hebben recht op het pensioen ook als de premie door de werkgever niet is overgedragen. Mast: "Het pensioenfonds moet dat uiteindelijk ophoesten en dat gaat ten koste van de mensen en bedrijven die keurig betalen."

Het pensioenfonds vervoer stuurt sinds kort sneller een incassobedrijf op de bedrijven af. Door een betere administratie kan men nu ook sneller zien als er achterstanden ontstaan. Remko Mast is zelf bestuurder bij het fonds; "Het Pensioenfonds is bezig met verbetering, maar het moet beter, scherper en sneller want het aantal fraudes neemt toe en de hoogte van schade neemt toe."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl