NOS Nieuws

NS: vrije zitplaatsen op meer trajecten in app te zien

De Nederlandse Spoorwegen rollen de "zitplaatszoeker" in de Reisplanner-app verder uit. De vervoerder begon in april vorig jaar met een proef tussen Arnhem en Den Bosch en die is succesvol verlopen.

De "zitplaatszoeker" toont in de app met kleurtjes waar in de trein nog zitplaatsen zijn, en waar het juist druk is. In de app is de lengte van de trein te zien, met daaronder een kleurtje. Bij een rijtuig waar nog plek is, is die kleur groen. Is het rijtuig bijna vol, dan is die kleur rood.

Uit onderzoek van de NS blijkt dat voor zo'n dertig procent van de staande reizigers elders in de trein nog een zitplaats is. "We zijn bezig met het verlengen van treinen, want het is druk op het spoor. Hoe zonde is het dan als mensen moeten staan, terwijl er nog een zitplaats voor ze is", zegt woordvoerder Erik Kroeze in het NOS Radio 1 Journaal.

In de NS Reisplanner-app is te zien hoe druk het in de trein is

De zitplaatszoeker werkt met sensoren in het spoor. "Die meten het gewicht van de treinen", zegt Kroeze. "Oorspronkelijk zijn ze voor goederentreinen aangelegd. Maar vorig jaar dachten we: kunnen we die sensoren niet gebruiken om te meten hoe zwaar de trein is? We weten ongeveer wel wat een reiziger gemiddeld weegt."

Op basis van het gewicht van de trein wordt bepaald waar het in de trein druk is, en waar niet. "Het bleek op het traject Arnhem-Den Bosch betrouwbaar."

Drukke treinen

De NS gaat de zitplaatszoeker nu onder meer op verschillende trajecten van en naar Utrecht en in delen van Noord-Holland aanbieden. Volgend jaar staat landelijke dekking op het programma.

"De sensoren in het spoor liggen nog niet overal", zegt Kroeze. "Volgend jaar willen we dat verder uitbreiden door de techniek verder te ontwikkelen." Ook moet de NS alle treintypes nog verwerken. "Een sprinter heeft een ander gewicht dan een intercity."

Treinreizigers hebben al jaren last van forse drukte in de treinen. Toch nam de waardering voor het treinvervoer in Nederland afgelopen jaar opnieuw toe. Uit eigen onderzoek van de NS bleek dat 86 procent van de reizigers het bedrijf een 7 of hoger gaf. Tien jaar geleden was dat nog 76 procent.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl