NOS NieuwsAangepast

Helpdesk voor fraude en oplichting

Wie vragen heeft over fraude kan sinds vandaag terecht bij de Fraudehelpdesk. Doel is om te voorkomen dat mensen slachtoffer worden van fraude.

Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) heeft hier een half miljoen euro voor uitgetrokken. De helpdesk bestaat uit de internetsite www.fraudehelpdesk.nl en een telefonische informatiedienst.

"De helpdesk is een praktische vraagbaak, waardoor mensen kunnen voorkomen dat ze de dupe worden van oplichters en fraudeurs", zegt Opstelten. "En wie al slachtoffer is, krijgt advies welke instantie hen het beste kan helpen."

Gewaarschuwd

Het loket werkt samen met onder meer de Autoriteit Financiële Markten, het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude, ConsuWijzer en de Consumentenautoriteit.

Door de vragen die binnenkomen hoopt de helpdesk belangrijke informatie over de omvang van fraude en oplichting in Nederland te krijgen. Op die manier wordt in de gaten gehouden of er nieuwe oplichtingspraktijken opduiken, zodat daar meteen voor gewaarschuwd kan worden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl