NOS NieuwsAangepast

Concurrentie drukt resultaat TomTom

TomTom krijgt steeds meer last van concurrentie. De Nederlandse producent van navigatieapparatuur had vorig jaar maar een beperkte groei van de omzet en een lichte groei van de winst.

Volgens topman Goddijn is de verkoop van losse navigatie voor consumenten nog wel een stabiele basis voor het bedrijf, onder meer omdat het marktaandeel in het afgelopen jaar nog werd vergroot. Maar de markt voor deze navigatiesystemen krimpt.

TomTom moet concurreren met bijvoorbeeld producenten van mobieltjes, die ook navigatiesystemen aanbieden.

Aanvullende diensten

Daarentegen groeiden de inkomsten uit ingebouwde systemen in auto's met meer dan 50 procent. Het bedrijf wil in de toekomst ook aanvullende diensten voor navigatiesystemen ontwikkelen.

In het laatste kwartaal liepen vooral in de VS de verkopen terug. Navigatiesystemen moesten het afleggen tegen populaire producten zoals onder meer tabletcomputers.

Voor het komend jaar verwacht TomTom dat de omzet gelijk blijft en ook wordt er geen winstgroei verwacht. Belegges zijn teleurgesteld, het aandeel TomTom stond om 09.30 uur op verlies van 8 procent.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl