De NS kan besluiten om een boete uit te delen voor het instappen na het fluitsignaal
NOS NieuwsAangepast

Na het fluitsignaal instappen? Dat is dan 230 euro!

  • Danny van Zeggelaar

    redacteur Online

  • Danny van Zeggelaar

    redacteur Online

Nog twee minuten voor je trein gaat. Snel een kopje koffie halen, een sprintje trekken en net ná het fluitsignaal nog in de trein naar je werk springen. Het zal veel treinreizigers niet onbekend voorkomen. Maar de NS waarschuwt opnieuw: het is levensgevaarlijk. En het kan ook nog 230 euro kosten.

Drie mensen werden gisteren op Schiphol op de bon geslingerd, toen ze na het fluitsignaal van de conducteur instapten. Volgens het AD werd daarbij onder meer de Utrechtse oud-wethouder Gilbert Isabella beboet. "Een conducteur kan beslissen om een boete uit te delen, als iemand na het fluitsignaal instapt", zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze. "Dat is ter beoordeling van hem."

Uit cijfers blijkt dat 54 procent van de mensen die na het fluitsignaal op het perron komen, nog snel instapt. 43 procent van de conducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee, bleek uit een interne peiling van NS vorig jaar.

Het gaat om enkele boetes per jaar, op 1,2 miljoen treinreizigers per dag. Meestal komt een reiziger ervan af met een standje. Maar soms deelt de conducteur de boete uit, bijvoorbeeld als de orde in het geding is. Of, zoals NS zegt, 'de goede bedrijfsvoering'. Kroeze: "Als je de deuren van de trein openhoudt of ertussen gaat staan, dan kan de trein niet weg. En dat leidt weer tot vertraging."

Gevaar

Instappen na het fluitsignaal kan leiden tot gevaarlijke situaties. Denk aan mensen die met een kinderwagen, een boodschappentas of een been tussen de deur blijven zitten. "Je stapt niet je huis binnen, maar een groot, zwaar voertuig dat kan vertrekken", zegt de NS-woordvoerder. "We zien dagelijks mensen van roltrappen afstormen, om de trein nog te halen. Je kunt je afvragen of mensen zich bewust zijn van de gevaren."

Kroeze doet een beroep op de reiziger. "Help de conducteur lekker op tijd te rijden door niet na het fluitsignaal in te stappen. Als er iets vastzit tussen de deuren, leidt dat direct tot vertraging."

De NS verdient overigens niets aan de boetes. Dat geld gaat naar justitie. Die bepaalt ook de hoogte van de boete, 230 euro. Hetzelfde bedrag als bijvoorbeeld rijden door rood, geen voorrang verlenen of stilstaan zonder noodzaak op de vluchtstrook.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl