Ruim 100 miljoen mensen Netflixen nu, de meesten buiten de VS

AFP
Geschreven door
Nando Kasteleijn
redacteur Tech

Het werd al een tijdje verwacht en het afgelopen kwartaal is Netflix ruim door de grens van 100 miljoen abonnees geschoten. De videodienst groeide behoorlijk hard. Het bedrijf overtrof de verwachtingen ruimschoots en trok 5,2 miljoen nieuwe klanten aan.

Dit brengt het totale aantal gebruikers op 104 miljoen. Daarnaast heeft Netflix voor het eerst iets meer klanten buiten de VS. Het bedrijf verdient nog wel het meeste aan zijn Amerikaanse gebruikers, het percentage proefabonnees is internationaal gezien net wat groter. Netflix is sinds begin 2016 wereldwijd beschikbaar, behalve in landen waar een Amerikaanse handelsembargo geldt en in China.

De belangrijkste cijfers op een rij

- 2,78 miljard dollar omzet

- 66 miljoen dollar winst

- 104 miljoen abonnees

- 52 miljoen klanten internationaal, waarvan 48,71 miljoen betalen

- 51,92 miljoen klanten in de VS, waarvan 50,32 miljoen betalen

Hoeveel kijkers er in Nederland zijn, is niet bekend. De videodienst splitst nooit cijfers uit per land. Ook geeft het weinig informatie over het gedrag van gebruikers. Hoeveel mensen naar House of Cards, Suits of Orange is the new black kijken blijft onbekend. Dit alles heeft te maken met de concurrentie, het bedrijf is bang hiermee zijn rivalen te helpen.

De cijfers worden met groot enthousiasme ontvangen op Wall Street. Het aandeel van Netflix staat nabeurs 10,69 procent in de plus.

House of Cards is een van de successeries van Netflix Netflix

Netflix dankt zijn succes grotendeel aan alle series die het zelf laat maken. In het afgelopen kwartaal lanceerde Netflix in de categorie originals 14 nieuwe series, 13 nieuwe comedy-specials, 6 documentaires, 2 documentaire-series, 9 films en 7 nieuwe series voor kinderen. Het bedrijf investeert dit jaar 2 tot 2,5 miljard dollar en verwacht de komende jaren geen geld op de spaarrekening te zetten.

Concurrentie

Al met al is Netflix dus een zeer belangrijke videodienst. Toch kan het niet alle successen op zijn naam schrijven. Gisteren begon het zevende seizoen van de populaire serie Game of Thrones, die wordt gemaakt door rivaal HBO. De serie is ook in Nederland mateloos populair en wordt hier uitgezonden door Ziggo, omdat HBO hier is gestopt.

Dat ging alleen niet helemaal goed. Het bedrijf had moeite om de serie snel online te krijgen. Eerste was er onduidelijkheid over hoe laat de serie beschikbaar zou komen. Vervolgens lukte het de internetprovider niet om het seizoen daadwerkelijk beschikbaar te stellen. Aan het einde van de avond meldde Ziggo dat het alsnog mogelijk was om te kijken.

In Nederland is er sinds kort nog een concurrent bijgekomen: Amazon Prime Video. De dienst biedt onder meer de opvolger van Top Gear aan. Of Amazon in Nederland echt marktaandeel van Netflix kan afsnoepen, moet nog blijken. Vooralsnog is daarvan geen sprake, het aanbod bij Prime Video is een stuk kleiner.

Vorige maand bleek uit onderzoek van GfK dat de helft van de Nederlandse volwassen bevolking wel eens betaalt voor een online video. Netflix is één van de spelers die daar een belangrijke rol in spelen. "Dit is een significante stijging", zei Barbara Schouten van GfK toen. "Vorig jaar betaalde 44 procent van de Nederlanders, dat is nu 49."