Ruim 2 miljoen kijkers voor winnend Oranje op EK

Shanice van de Sanden viert haar doelpunt ANP

Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben gekeken naar de openingswedstrijd van het EK vrouwenvoetbal, tussen Nederland en Noorwegen. De Oranjevrouwen wonnen dat duel gisteravond in Utrecht met 1-0 door een doelpunt van Shanice van de Sanden.

Gemiddeld keken 2,1 miljoen mensen naar de wedstrijd op NPO 1. Dat is een record voor het vrouwenvoetbal. Tot gisteren was de best bekeken wedstrijd de halve finale van het EK in 2009. Toen keken anderhalf miljoen mensen naar het duel Engeland-Nederland.

Het piekmoment was gisteren bij het laatste fluitsignaal, met bijna 2,8 miljoen kijkers. Ter vergelijking: bij het laatste EK, in 2013, keken 'slechts' 770.000 mensen naar de eerste wedstrijd van Oranje. Die was toen tegen Duitsland (0-0).

Van de Sanden kopt Nederland op 1-0
Het doelpunt van Shanice van de Sanden tijdens het duel Nederland-Noorwegen op het EK voetbal in Nederland.

De wedstrijd in de Galgenwaard was het best bekeken sportprogramma van de sportzondag. Alleen het NOS Journaal van 20.00 uur trok met gemiddeld 2,6 miljoen kijkers meer belangstelling.

Het EK vrouwenvoetbal in Nederland duurt tot 6 augustus. Oranje speelt in de groepsfase nog tegen Denemarken (20 juli in Rotterdam) en Belgiƫ (24 juli in Tilburg). Het toernooi is bij de NOS te volgen via radio, televisie en internet. Alle wedstrijden van Oranje zijn live te zien op NPO 1, NOS.nl en het themakanaal NPO Sport. Op dat kanaal worden ook de overige EK-wedstrijden uitgezonden.

Het succes van Bauke Mollema in de vijftiende Touretappe werd gevolgd door gemiddeld 927.000 kijkers. Toen Mollema even voor zessen solo over de streep kwam, waren dat er meer dan 2 miljoen. Bijna 1,4 miljoen mensen schakelden later nog in voor de 'nazit' in de NOS Avondetappe.

Mollema soleert op grootse wijze naar ritzege in Tour
De samenvatting van de vijftiende etappe van de Ronde van Frankrijk, een etappe van Laissac-Severac naar Le-Puy-En-Valey.

Eerder op de dag hadden gemiddeld 261.000 mensen gekeken naar de Wimbledon-finale tussen Roger Federer en Marin Cilic. Dat waren er aanzienlijk minder dan vorige jaren. Op het moment dat Federer zijn achtste titel pakte, zaten 455.000 mensen voor de televisie.

Nog eens 850.000 mensen keken op Ziggo Sport naar de grand prix van Engeland, waar Max Verstappen als vierde eindigde. Het was de eerste keer sinds de GP van Monaco op 28 mei dat hij de race kon uitrijden.