Vrachtwagenchauffeurs protesteren tegen concurrentievervalsing in 2014
NOS NieuwsAangepast

Nederlandse truckers boos om nieuwe voorstellen wegvervoer

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs zien niets in nieuwe plannen van Brussel voor het Europese wegtransport. Dat blijkt uit een enquête van SP en PvdA onder 1300 chauffeurs.

Nu is het nog zo dat bijvoorbeeld een Roemeense chauffeur na een rit van Roemenië naar Rotterdam, in Nederland mag blijven. In zeven dagen mag hij hier drie binnenlandse ritten doen. De Europese Commissie wil dit veranderen: in een periode van vijf dagen mag een onbeperkt aantal ritten in Nederland worden uitgevoerd.

"Een slecht plan", zegt Dennis de Jong, Europarlementariër van de SP. "Nederlandse chauffeurs zijn al veel internationale ritten kwijtgeraakt aan goedkopere chauffeurs uit vooral Oost-Europese landen. Volgens hen dreigt nu hetzelfde te gebeuren op de binnenlandse markt."

Hachelijker

De situatie wordt volgens De Jong en Agnes Jongerius (Europarlementariër PvdA) nog hachelijker, omdat de Commissie de regel van gelijk loon voor gelijk werk pas na drie dagen wil laten ingaan. "Terwijl nu chauffeurs die in Nederland werkzaam zijn, volgens de Nederlandse cao moeten worden betaald, is dat straks dus lang niet altijd het geval meer."

Veel chauffeurs zien de plannen als een bedreiging, zoals Hans Holman uit Ridderkerk: "Als ze aan mijn portemonnee komen, kom ik in actie. Als dit allemaal doorgaat, kost mij dat honderden euro's per week. Veel kleine rijders zullen deze strijd niet volhouden en failliet gaan."

Zomervakantie

Op initiatief van de Europarlementariërs De Jong en Jongerius is er vanochtend in Amersfoort een bijeenkomst met chauffeurs, vakbonden en politici om de voorstellen van de Europese Commissie te bespreken. Na de zomervakantie moet het Europees Parlement een oordeel vellen.

"Dit mag natuurlijk niet doorgaan", zegt De Jong. Hij dreigt alvast met een massaal protest van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs in Brussel. "We moeten proberen de voorstellen zo te wijzigen dat een eind wordt gemaakt aan de sociale dumping, met steeds lagere lonen in het wegvervoer."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl