De pakket- of pizzabezorger is straks misschien ook postbode

ANP

Het versturen van een kaart of brief wordt steeds minder populair. We communiceren tegenwoordig het liefst via WhatsApp, blijkt uit onderzoek van het ministerie van Economische Zaken. De postmarkt moet daarom nodig hervormd worden, zegt minister Kamp.

De minister wil opnieuw naar de regels voor de postmarkt kijken. "Om postbezorging betaalbaar en beschikbaar te laten zijn en aantrekkelijk te houden voor postbezorgende bedrijven, moeten fundamentele keuzes gemaakt worden", schrijft hij in een analyse die vanochtend naar de Tweede Kamer is gestuurd. "Dat geeft ook duidelijkheid aan de duizenden postbezorgers en medewerkers", aldus Kamp.

Zo zouden er nieuwe afspraken kunnen komen over de prijs van postzegels, samenwerking in bezorging en het aantal bezorgdagen. In 2014 ging het aantal verplichte bezorgdagen al terug van zes naar vijf.

2,9 miljard brieven

In 2011 was e-mail nog het favoriete communicatiemiddel en stond het versturen van post op een vijfde plek. Vijf jaar later appen we het liefst en is de brievenpost gezakt naar plek zes. Het aantal brieven en kaarten dat consumenten en bedrijven verstuurden, daalde tussen 2011 en 2016 met 35 procent naar 2,9 miljard stuks. Het aantal verstuurde pakketten steeg juist met 81 procent.

Volgens het ministerie is het waarschijnlijk dat de postmarkt in de toekomst op zal gaan in de algehele bezorgmarkt. Brieven worden dan bijvoorbeeld afgeleverd door de pakketbezorger, de pizzakoerier of de bezorger van de boodschappen. Ook zouden consumenten hun post kunnen ophalen op centrale plekken, zoals op stations.

Minister Kamp wil op korte termijn met postbedrijven en andere belanghebbenden om tafel. Nieuwe afspraken laat hij echter aan het volgende kabinet.