Assen vs. Hoogeveen: wie wint in de slepende ijsbaansoap?

De voormalige ijsbaan in Assen, 1975 NOS

In Drenthe is een felle strijd gaande tussen Hoogeveen en Assen. Beide plaatsen zijn vastbesloten om een nieuwe kunstijsbaan te bouwen. De provincie stelt 5 miljoen euro beschikbaar voor één 400-meterbaan. Maar gaat die 5 miljoen naar Assen of naar Hoogeveen?

Het vraagstuk speelt al jaren en in Drenthe spreken ze inmiddels van een ijsbaansoap. Voor de twee rivaliserende gemeenten is het bloedige ernst. Ze zijn niet van plan hun schetsen in de prullenbak te gooien.

De strijd begon toen duidelijk werd dat er plannen waren om de oude kunstijsbaan in Assen te sluiten. Dat gebeurde uiteindelijk ruim een jaar geleden. Maar Drenthe zonder ijsbaan, dat kan niet, vindt de provincie. En dus ligt er vijf miljoen euro op de plank voor de bouw van een nieuwe 400-meterbaan. Zowel Hoogeveen, als Assen diende daartoe een plan in.

Wat wil Hoogeveen?

Hoogeveen wil een kunstijsbaan van 400 meter bouwen, voor 18,6 miljoen euro. De gemeente zet in op zo'n 163.000 bezoekers per jaar.

Wat wil Assen?

Ook Assen wil een kunstijsbaan aanleggen, maar dan als onderdeel van een groter en duurder complex. De gemeente wil naast het TT-terrein een soort Ice World, met naast een 400-meterbaan onder meer een skihal, een ijsklimhal en een baan gericht op ijshockey, shorttrack en kunstschaatsen. Door alle extra faciliteiten denken de gemeente en het betrokken bouwconcern jaarlijks 1 miljoen mensen te kunnen trekken. De kosten zouden zeker op 40 miljoen euro komen.

Gedeputeerde Staten (GS), het dagelijks bestuur van de provincie, wezen beide plannen in eerste instantie af omdat er geen sprake was van een sluitende businesscase. Er werd een nieuwe voorwaarde gesteld: de gemeente die de zaken het eerst op papier op orde zou hebben, zou de stem krijgen van de GS.

Wie het eerst komt

Hoogeveen trok aan het langste eind en als het aan GS ligt, gaat de vijf miljoen naar deze gemeente. Maar het definitieve besluit moet nog worden genomen, want Provinciale Staten moeten uiteindelijk de finale klap geven. Pas dan mag GS het geld overmaken en kan de bouw beginnen.

Maar als Hoogeveen de miljoenen krijgt, laat Assen zich niet tegenhouden. De gemeente heeft gezegd de eigen plannen sowieso door te zetten, ook zonder subsidie van de provincie.

Bizar

Oud-schaatsster Renate Groenewold noemt het vooral storend dat het besluit van de provincie zo lang op zich laat wachten: "Hoe langer het duurt, hoe langer de bouw wordt uitgesteld. Het gaat mij om het ijs in Drenthe. Ik vind het te bizar voor woorden dat we dat nu niet hebben."

De schaatssport in Drenthe is op dit moment de grootste verliezer.

Oud-schaatsster Renate Groenewold

Voor de locatie van de baan heeft Groenewold geen uitgesproken voorkeur. "Maar de provincie moet natuurlijk wel goed kijken naar de kosten en baten. Het moet meer zijn dan alleen een ijsbaan. Dus óf heel energiezuinig, óf gecombineerd met andere dingen. Het moet niet zo zijn dat we een baan aanleggen die over een paar jaar weer dicht moet omdat deze verlies draait."

Oud-schaatser en Hoogevener Jan Bols heeft wel duidelijk een voorkeur. Hij vindt dat Assen de bouw van een nieuwe baan onnodig rekt. "Toen er sprake van was dat de baan dicht zou gaan, heeft Assen geen moeite gedaan de baan te behouden. Hoogeveen heeft meteen gezegd met het plan van een kunstijsbaan aan de slag te gaan."

Voor Bols, naar wie het stadion overigens vernoemd zou worden, is er dus geen twijfel mogelijk: "Hoogeveen voldoet aan alle eisen die er zijn gesteld. De gemeente staat klaar voor het hele project. Punt."

Assen is de hoofdstad. Dat is qua uitstraling van belang.

Oud-schaatser Hilbert van der Duim

Oud-wereldkampioen allround Hilbert van der Duim is juist een voorstander van Assen. Om meer dan één reden heeft de nieuwe kunstijsbaan daar meer bestaansrecht, zegt hij. "Het is gesitueerd op het TT-circuit, waar grote mensenmassa's op af kunnen komen. Ook komen in dat plan meer faciliteiten dan alleen de ijsbaan. En Assen is de hoofdstad. Dat is qua uitstraling van belang."

Van der Duim ziet ook meer mogelijkheden voor het onderwijs als de keuze op de baan in Assen valt. "Leerlingen kunnen op verschillende gebieden een uitdagende stage lopen in de horeca, handel en commercie."

Voor de oud-schaatser is er verder nog een persoonlijke reden om voor Assen te kiezen. "Mijn achtergrond speelt ook mee: de herinnering aan het vroegere stadion in Assen, waar ik wereldkampioen ben geworden."

Besluit

Provinciale Staten bespreken vandaag de stand van zaken. Het definitieve besluit wordt verwacht op 12 juli.