De Vondelflat in Groningen

Ook bewoners van serviceflat willen graag keuzevrijheid tegenwoordig

Wat zal ik vanavond eens eten? Een vraag waar de meeste mensen zelf een antwoord op bedenken. Bij een serviceflat met een maaltijdservice is dat anders. "Eten wat de pot schaft", is er vaak nog de norm. Maar dat is aan het veranderen.

Het eten in serviceflats kwam in de publiciteit door de Groningse maaltijdrel. De hoogbejaarde bewoners Abel van Santen en Jaap Pronk van de Vondelflat bestelden op eigen houtje maaltijden. Ze weigeren de maaltijden die leverancier Zinn aan de bewoners levert, omdat ze dat eten niet lekker vinden.

"Verplichte maaltijden in serviceflats, dat is niet meer van deze tijd", zegt Lyda de Haan, teamleider van een serviceflat in Heerenveen. De flat heeft sinds een paar jaar geen verplichte maaltijdenservice meer. "Je ziet dat bewoners steeds vaker het heft in eigen handen willen nemen. Ze willen bijvoorbeeld zelf kunnen beslissen wat ze eten", vertelt ze.

De Haan verhuurt de keuken nu aan een maaltijdenservice. Dat bedrijf maakt ook eten voor de flatbewoners, maar die zijn niet verplicht om voor zo'n maaltijd te kiezen. "Maar als bewoners een jaar of tachtig worden, zie je toch vaak dat ze geen zin meer hebben om in hun eentje te koken."

Of ze het eten altijd lekker vinden? "Nee. Maar als je iedere dag in een hotel eet, gaat het eten je op een gegeven moment ook tegenstaan."

Als bewoners ergens bezwaar tegen willen indienen, moet dat mogelijk zijn.

Renée de Vries, Anbo

In Groningen waren niet alle bewoners te spreken over het eten. Achttien van hen schakelden een andere cateraar in. Volgens interim-directeur Berend Lugies van de flat is dat tegen de regels.

Woordvoerder Renée de Vries van ouderenbond Anbo vindt het zorgelijk dat ouderen niet zelf kunnen kiezen wat ze willen eten. "Bewoners van een serviceflat zijn soms veel te veel gebonden aan bepaalde contracten die zij niet zelf kunnen beëindigen", zegt De Vries. "Dat moet niet kunnen. Als bewoners ergens bezwaar tegen willen indienen, moet dat mogelijk zijn."

Contract

Anbo krijgt regelmatig klachten van bewoners die dankzij het contract met een serviceflat vastzitten aan bepaalde afspraken. "Er zijn bijvoorbeeld bewoners die liever een andere thuiszorgorganisatie of een zzp'er zouden willen hebben, die hen zorg verleent", vertelt De Vries. "Dat kan dan soms niet, omdat een serviceflat een contract heeft met een bepaalde zorginstelling."

Om in kaart te brengen om hoeveel serviceflats het gaat, heeft Anbo nu bewoners van serviceflats opgeroepen om contracten toe te sturen als daarin staat dat zij bepaalde zorg niet kunnen veranderen. "Dat moet anders. Maar dat kan alleen als wij voldoende bewijs hebben, vandaar nu deze oproep. Maaltijden in serviceflats zijn zeker nog van deze tijd, maar dan mag je wel verwachten dat het eten van goede kwaliteit is."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl