KPN wil met Sven Kramer nieuwe schaatsploeg opzetten

Schaatser Sven Kramer ANP

KPN wil na de Olympische Spelen van 2018 een eigen schaatsploeg beginnen. Sven Kramer moet het uithangbord worden van de nieuwe ploeg. Kramer bevestigde vrijdagochtend in Thialf dat hij is benaderd door KPN.

Het huidige contract van Kramer met zijn ploeg Lotto-Jumbo loopt na de Spelen in Pyeongchang af. De Fries heeft KPN nog geen antwoord gegeven. "Ik houd alle opties open."

Op dit moment is KPN alleen hoofdsponsor van de schaatsbond. Daar gaat na de Olympische Spelen zeer waarschijnlijk verandering in komen.

De vrijage tussen KPN en Kramer wekt tevens de indruk dat de Fries definitief heeft besloten ook na de Olympische Spelen nog te blijven schaatsen. Zonder die vraag met een volmondig 'ja' te beantwoorden, bevestigt Kramer dat. "De verwachting is wel, eigenlijk wel zeker, dat ik nog één of twee jaar doorga", zegt hij.

Zowel sponsor KPN als schaatsbond KNSB willen op dit moment weinig kwijt over een mogelijke 'coup' van de hoofdsponsor in de schaatswereld.

Het sponsorcontract, waar jaarlijks ongeveer vijf miljoen euro mee is gemoeid, tussen beide partijen loopt volgend jaar in de zomer af. Beide partijen hebben in elk geval de intentie om met elkaar verder te gaan. In welke vorm moet nog blijken.

Kramer: ik heb al met KPN gesproken
De reactie van schaatser Sven Kramer op het plan van KPN om een commerciële schaatsploeg te starten.

In een eerder gepubliceerde visie voor de toekomst spreekt de KNSB al over een commercieel model, waarbij een aantal gelijkwaardige partners de sponsoring van de schaatssport in Nederland voor hun rekening moeten nemen. "Grote delen van die visie zijn nog steeds realiseerbaar"', zegt directeur sponsoring Mark Versteegen van KPN.

"Met de wetenschap dat het sponsorcontract met de KNSB in de zomer van 2018 afloopt, kunnen we moeilijk wachten tot volgend jaar om met elkaar te gaan praten. KPN en de KNSB moeten vol aan de bak. We zijn in gesprek gegaan, alle opties liggen open. Ook onze rol wordt daarin meegenomen", voegt Versteegen toe.

'Met elkaar in gesprek'

Olivier Smit, commercieel directeur van de KNSB, uit zich in soortgelijke woorden. "Het is zeker niet zo dat KPN van plan is de sponsoring van de KNSB te stoppen. Op dit moment zijn we met elkaar in gesprek. Het lijkt me logisch dat KPN maximale waarde uit het schaatscircuit wil halen. Wij gaan niet over hun keuzes. Mijn taak is het om maximaal rendement voor de schaatswereld te creëren"', aldus Smit.