Het hoofdkantoor van verzekeraar NN, het moederbedrijf van Nationale Nederlanden

Nationale-Nederlanden lijdt gevoelige nederlaag over woekerpolissen

Nationale-Nederlanden moet een klant een deel van de kosten terugbetalen die gemaakt zijn bij het afsluiten van een woekerpolis. De uitspraak kan Nationale-Nederlanden miljarden euro's kosten als die geldt voor alle klanten bij de verzekeraar die zo'n polis hebben.

Volgens een uitspraak van de Commissie van Beroep van klachteninstituut Kifid schoot Nationale-Nederlanden tekort bij de informatievoorziening aan een bepaalde klant. De verzekeraar had de kosten voor het afsluiten van de polis expliciet moeten vermelden. Nu dat niet gebeurd is moet de verzekeraar de kosten terugbetalen.

Volgens advocaat Adriaan de Gier van Wakkerpolis NNclaim hebben klanten gemiddeld 5500 euro aan deze kosten betaald. Hij denkt dat de uitspraak gevolgen heeft voor alle klanten die na 1990 een beleggingsverzekering hebben afgesloten bij Nationale-Nederlanden. Dat zijn er ongeveer een half miljoen. Dat zou betekenen dat de uitspraak de verzekeraar 2,75 miljard euro kan gaan kosten.

Geen beroep

Nationale-Nederlanden is het niet eens met de uitspraak, maar kan er niet meer tegen in beroep. De verzekeraar denkt dat het niet zover komt dat ook de rest van de klanten de kosten vergoed moeten krijgen. "Dit is een individueel geval en een individuele uitspraak", aldus een woordvoerder.

Op de beurs daalt het aandeel NN rond het middaguur meer dan 5,5 procent.

Vervallen

Bij de rechtbank Rotterdam loopt momenteel een collectieve procedure tegen de NN Group van Wakkerpolis NNclaim. Bij die claimstichting hebben zich 5500 klanten aangesloten. Advocaat Adriaan de Gier roept ook andere klanten met een woekerpolis op zich te melden. "Als ze zich niet snel aanmelden, kan hun claim vervallen", aldus De Gier.

Een uitspraak in die zaak kan nog zeker een jaar duren. Het is ook mogelijk dat het voor die tijd tot een schikking komt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl