'Computerstoring British Airways gevolg van menselijke fout'
De grote computerstoring die British Airways vorige week trof, was het gevolg van een menselijke fout. De Britse krant The Times schrijft daarover.
Er was niets mis met de stroomvoorziening, tot iemand de apparatuur uitschakelde en verkeerd weer aanzette. Dat had catastrofale gevolgen. Het onderzoek richt zich niet op technische oorzaken, maar op menselijke fouten.
Duizenden mensen
De problemen begonnen vrijdagochtend. Het vertrekkende verkeer van British Airways vanaf de vliegvelden Heathrow en Gatwick werd stilgelegd. Inkomende vluchten konden wel af en toe landen.
Volgens The Times werden er 700 vluchten geannuleerd en in totaal 75.000 mensen getroffen.
UPS
Welke stroomvoorziening is uitgezet is nog onderwerp van onderzoek, maar men denkt dat het om een zogenoemde UPS gaat, een noodstroomvoorziening. Eerder deze week werd al wel duidelijk dat het probleem daar lag, en niet het gevolg was van menselijk handelen of een technisch probleem.
De grootste problemen ontstonden vooral bij het weer aanzetten van de UPS. Dat moet geleidelijk en volgens een uitgebreide procedure worden gedaan, maar dat is niet gebeurd. Daardoor ontstond schade aan de computersystemen.
Het onderhoud aan de stroomvoorzieningen is uitbesteed aan een andere partij en volgens een bron van The Times heeft die de verkeerde schakelaar omgezet. British Airways had eerder al kritiek gekregen dat er veel werkzaamheden waren uitbesteed. Daardoor zou veel ervaren personeel zijn verdwenen. Op de IT-afdeling zijn in een jaar tijd 600 banen geschrapt.