NOS SportAangepast

Verstappen heeft wat recht te zetten in Monaco

Max Verstappen heeft een haat-liefdeverhouding met het circuit van Monaco. Bij zijn eerste optreden in 2015 zette de Formule 1-coureur er meteen enkele supersnelle rondjes neer en hij toonde bij die gelegenheid tevens aan dat inhalen wel degelijk mogelijk is op het fameuze stratencircuit. Maar... Verstappen heeft in het prinsdom nog nooit de finish gehaald.

NOS-autosportverslaggever Louis Dekker blikt terug op Verstappens hoogte- en dieptepunten in Monte Carlo.

De jonge Max Verstappen maakt bij zijn entree in 2015 al snel indruk in de Formule 1

Donderdag 21 mei 2015

Het eerste seizoen is een leerjaar en de Formule 1-wereld is uiterst benieuwd hoe snel de getalenteerde Nederlander het gevreesde circuit in z'n vingers zal krijgen.

Echt opgewonden is Verstappen niet aan de vooravond van zijn eerste optreden in het prinsdom. "Of ik dit een bijzonder circuit vind? Ach, niet echt. Iedere baan heeft wel iets speciaals. Ik vind Spa mooier."

Om vervolgens bij de eerste training op een opdrogende baan de tweede tijd te noteren. "Ik houd wel van listige omstandigheden", reageert de Nederlander droogjes.

Verstappen is the talk of the town. Gerespecteerde Formule 1-veteranen steken de loftrompet. Niki Lauda, Jackie Stewart, Jacky Ickx en Alain Prost zijn getuige van een bijzonder moment in de racegeschiedenis. "We hebben een toekomstig Monaco-winnaar aan het werk gezien", zeggen ze in koor.

Zondag 24 mei 2015

Verstappen start de race vanaf de negende plek en toont al in de zesde ronde aan dat inhalen in Monaco best kan. In de bocht Sainte Devote is hij Pastor Maldonado te slim af. Het is millimeterwerk, maar het lukt. De Nederlander rijdt agressief en op de limiet.

In de dertigste ronde maakt Verstappen een pitstop. Dat loopt mis. Het wisselen van een achterband kost zeeën van tijd. Een halve minuut staat de Toro Rosso stil. Verstappen komt als dertiende weer op de baan. Zijn race lijkt verloren.

Getergd begint Verstappen aan een opmars. Hij verschalkt Carlos Sainz en Valtteri Bottas als ze aan de kant moeten voor de leiders in de race. "Ik ga hetzelfde doen bij Romain Grosjean", zegt hij via de boordradio.

Helaas luistert het Lotus-team van de Fransman mee. Grosjean is gewaarschuwd en verdedigt fel. De eerste speldenprikken pareert hij eenvoudig.

Dan komt ronde 64: de aanval die geen aanval is. Verstappen knalt in volle vaart op de remmende Grosjean terwijl ze op de bocht Sainte Devote afkomen. Het is de eerste crash van Verstappen in de Formule 1. De rijders geven elkaar de schuld, maar het is Verstappen die door de wedstrijdleiding op de vingers wordt getikt.

Een veelbelovend debuut eindigt in mineur: Monaco, zero points.

  • ANP
    De crash van Max Verstappen in 2015
  • ANP
    De crash van Max Verstappen in 2015
  • ANP
    De crash van Max Verstappen in 2015

Zaterdag 28 mei 2016

In een jaar heeft Verstappen een reuzensprong gemaakt. De nog maar 18-jarige Limburger is gepromoveerd naar Red Bull Racing en heeft net de Grand Prix van Spanje gewonnen.

Zelfs premier Mark Rutte hoopt dat hij dat huzarenstukje kan herhalen in Monaco. Zelf probeert Verstappen nuchter te blijven. "Ik kom hier niet om te winnen. Ik kom hier om de goede lijn door te trekken."

De aandacht voor Verstappen neemt nog meer toe in 2016

De kwalificatietraining wordt een drama. In het eerste deel hoeft Verstappen er alleen maar voor te zorgen dat hij bij de zestien snelsten zit. Dat zou een eitje moeten zijn, maar Verstappen maakt een stuurfout en raakt de muur.

De auto is zwaar beschadigd en Verstappen moet de race achteraan starten. Extra pijnlijk is dat teamgenoot Daniel Ricciardo poleposition pakt. Het had zo mooi kunnen zijn.

Zondag 29 mei 2016

Het circuit is bij de start kletsnat. Verstappen voelt zich als een vis in het water en knokt zich naar voren op een opdrogend, maar uiterst verraderlijk circuit. Opnieuw toont hij aan dat inhalen hier best kan, áls je maar risico's durft te nemen.

Halverwege de race is Verstappen al negende. Hij zit aan de staart van Sainz. Verstappen prepareert zich voor een aanval, maar verslikt zich in de bocht Massenet. Waar hij op donderdag de muur nog lichtjes aantikte, volgt nu een harde knal: einde race.

  • AFP
    De crash van Max Verstappen in 2016
  • EPA
    De crash van Max Verstappen in 2016
  • ANP
    De crash van Max Verstappen in 2016

Het kan verkeren: de hero van Barcelona is een zero in Monaco. "Dat interesseert me geen zak", zegt Verstappen na de race. "Ik vind het vooral vervelend voor het team. Dit was een dikke onvoldoende. Een vier."

Woensdag 24 mei 2017

Aan de vooravond van zijn derde Grand Prix van Monaco is het een onvermijdelijke vraag: ga je dit weekend minder risico nemen?

Verstappens antwoord is veelzeggend: "Ik heb geleerd van mijn fouten, maar ik ben nu eenmaal een coureur die risico's wil nemen. Ik hou er niet van om op safe zesde te worden. Dan word ik liever een keer eerste door een paar crashes te riskeren."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl