'Winkels Blokker-concern geen parels, maar er zijn vast wel kopers'

Woonwinkel van Leen Bakker, een van de winkelketens die Blokker in de verkoop doet ANP

Kopers vinden voor de vijf winkelketens die Blokker gaat afstoten zal niet zo heel moeilijk zijn, denkt retailkenner Paul Moers. "Het zijn geen parels en er moet een hoop gebeuren, maar daar zijn private-equitypartijen doorgaans gek op." Investeerders houden van niet al te duur kopen, opknappen, saneren en investeren. En grote ketens komen ook niet zo vaak op de markt."

"Ik betwijfel of er veel interesse zal zijn, het zal in elk geval niet meevallen om kopers te vinden" werpt Kitty Koelemeijer, hoogleraar retail en marketing aan Nyenrode Business Universiteit, tegen. "Bij de ketens moet flink gereorganiseerd worden en dat kost geld, en het is bovendien niet goed voor de reputatie. Maar wellicht zijn er partijen die de winkels nieuw leven willen inblazen en de gok wagen. En veel kan Blokker er echt niet voor vragen, dus de prijs is laag."

Blokker maakte vandaag bekend dat het concern op de schop gaat. "We hebben zeven winkelketens en we maken onvoldoende vaart", zegt Blokker-topman Casper Meijer. "De concurrentie beweegt snel, de consument stelt steeds hogere eisen. We willen ons volledig concentreren op Blokker."

De vijf formules voor speelgoed en wonen worden verkocht. Marskramer gaat door als franchiseformule, de 100 eigen Marskramer-winkels worden gesloten.

Een verstandig besluit, vindt Moers. "Het bedrijf hield te veel ballen in de lucht en er was te weinig synergie." Moers adviseerde vorig jaar Blokker bij de ombouw naar De Nieuwste Blokker.

Volgens topman Meijer laten de vernieuwde Blokkers bemoedigende resultaten zien, vandaar ook dat daar nu alle aandacht naar uitgaat. "Maar we willen het assortiment nog beter maken, nog betere prijzen. Zowel in de winkels als online."

Betere toekomst?

Voor de speelgoedketens Intertoys, BartSmit en ToysXL, Leen Bakker, Xenos en Big Bazar en de 13.500 medewerkers die daar werken betekent het dat er nieuwe eigenaren gevonden moeten worden. De verkoop van Big Bazar verbaast Koelemeijer. "Blokker heeft veel concurrentie van de Action en daar was Big Bazar nou juist het antwoord op."

Kitty Koelemeijer betwijfelt of de ketens een betere toekomst tegemoet gaan. Speelgoed en wonen worden niet voor niks afgestoten. "Winkels zitten in een krimpende markt en speelgoed bijvoorbeeld heeft het zwaar met de concurrentie van webshops."

De kopers zullen doen wat Blokker heeft nagelaten te doen, namelijk reorganiseren, en dat gaat na de verkoop zeker nog duizenden banen kosten, denkt Koelemeijer.

Via internet kun je ook alles kopen en je hoeft er de deur niet voor uit, en dus werd het steeds stiller in de winkels.

Kitty Koelemeijer, hoogleraar retail en marketing

Het ironische is dat Blokker zelf een aantal winkelmerken in de markt heeft gezet om met elkaar te concurreren. Bart Smit en Intertoys in de speelgoedmarkt, en Marskramer en Blokker en Xenos in de markt voor wonen en huishouden.

De bedrijven moesten zich aan elkaar scherpen en zelf hun broek ophouden. Consumenten gaf je het idee dat er wat te kiezen viel, terwijl hun geld uiteindelijk in de kassa van de Blokker Holding terecht kwam.

"De filosofie van Blokker was: je vestigen op alle plaatsen waar vraag is. Dus verrezen overal winkels uit de Blokker-stal" zegt Koelemeijer. Dat werkte, de overlap in het assortiment en dubbele kosten werden op de koop toegenomen.

De komst van prijsconcurrenten en internet legde de zwakte genadeloos bloot. "Via internet kun je ook alles kopen en je hoeft er de deur niet voor uit en dus werd het steeds stiller in de winkels."