NOS NieuwsAangepast

Vijftig jaar ​Pink Floyd te bewonderen in Londens museum

  • Suse van Kleef

    Correspondent Groot-Brittannië

  • Suse van Kleef

    Correspondent Groot-Brittannië

Honderden unieke voorwerpen van Pink Floyd samengepakt in een museum in Londen. Om te vieren dat het 50 jaar geleden is dat de band zijn eerste single uitbracht, is vanaf zaterdag een grote tentoonstelling te zien in het Victoria and Albert Museum.

Er is behoorlijk uitgepakt met The Pink Floyd Exhibition: Their Mortal Remains. De vitrines staan vol met kladjes van songteksten, microfoons, tekenboekjes, aanplakbiljetten, oude foto's en brieven. In andere zalen zijn decors van de wereldtours opnieuw opgebouwd, of kun je je eigen versie van een van de klassiekers van Pink Floyd maken.

De opzet van de expositie is eenvoudig: in elke ruimte wordt chronologisch en aan de hand van de albums van Pink Floyd een periode behandeld. De manier waarop je door de ruimtes wordt geleid, is alles behalve eenvoudig: elke bezoeker krijgt direct een koptelefoon op. Zonder moet je niet willen, zegt het meisje achter de balie: "Dan is de ervaring niet compleet".

Dat blijkt. De koptelefoon weet precies waar je je bevindt op de expositie: sta je bij een video met gesproken tekst, dan hoor je daar het geluid van. Loop je door, dan gaat de soundtrack van de zaal weer aan.

Een vrouw kijkt naar een van de schermen in het museum

Een overdaad aan materiaal en mogelijkheden, maar hoe het wordt gebracht, is indrukwekkend: vijf decennia Pink Floyd komt in tekst beeld, muziek, video, audio, projecties en hologrammen. Alle zeilen worden bijgezet om het verhaal van een van de grootste bands ooit te vertellen.

Logisch, zegt curator Victoria Broackes, van het Victoria and Albert museum. "Pink Floyd vond het visuele aspect vanaf het allereerste begin enorm belangrijk tijdens het presenteren van hun muziek. Dat moet je wel terugzien."

Het maakt de band heel geschikt voor het museum, denkt de curator. "Ze wilden altijd een fantastische show brengen. Hun combinatie van muziek, performance en theater maakt ze zeer geschikt voor een audiovisuele multimediale tentoonstelling."

Toch is de muziek het belangrijkste, zegt ze. "We hebben een hele kamer ingericht met instrumenten en techniek." De zaal is inderdaad een walhalla voor liefhebbers: drumstellen, gitaren, versterkers, microfoons: het staat allemaal zorgvuldig uitgestald.

In dezelfde ruimte kan de bezoeker op een mixtafel een eigen versie van de hit Money uit 1973 maken. Meer gitaar? Kan. Drumstel eruit? Geen probleem. Zang wat harder? Wat je wil. "Zo leer je ook nog wat over muziek, over de samenstelling van nummers", vindt Broackes.

Comfortably numb is voor deze tentoonstelling speciaal opnieuw afgemixt.

Curator Broackes

Een ander opvallende kamer komt helemaal op het laatst: 'the performance room'. Een vierkante zaal, waarin ineens de muziek aangaat en op schermen rondom een concertregistratie te zien is. "Dit is het nummer Comfortably numb", vertelt de curator verheugd. "Voor deze tentoonstelling speciaal opnieuw afgemixt. Dit het laatste optreden van de band met zijn vieren, in 2005 in een concert in Hyde Park in Londen."

De bedoeling is dat bezoekers het idee hebben dat ze aanwezig zijn bij het legendarische concert. Met lasers, lampen, geluid en videoprojecties die van alle kanten komen wordt de illusie gewekt van een concertervaring. Het lukt bijna.

Het Victoria and Albert Museum bracht eerder de zeer succesvolle tentoonstelling Bowie is, die na een periode in Londen op wereldtournee ging. Ook Nederland werd aangedaan: in het Groninger Museum trok de expositie meer dan 200.000 bezoekers.

"Als de Pink Floyd-expositie ook een succes wordt in Londen, dan willen we zeker weer naar andere musea", zegt Victoria Broackes. "Ik hoop ook naar Nederland."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl