Adverteerders stoppen met adverteren op Dumpert en GeenStijl

De honderdste Dumpertreeten

Een aantal adverteerders heroverweegt zijn advertenties op de websites Dumpert en GeenStijl, in handen van het Telegraaf-concern. Diverse bedrijven hebben aangekondigd te stoppen met hun advertenties op de sites, die door sommigen als vrouwonvriendelijk worden gezien. Andere adverteerders blijven de sites trouw.

Het balletje ging rollen toen columniste Rosanne Hertzberger in NRC hevige kritiek uitte, vooral op Dumperts programma DumpertReeten. Dat programma beoordeelt filmpjes door middel van halfnaakte vrouwen. Een slecht filmpje krijgt één reet (naar het Engelse 'rate'), is het filmpje beter dan zijn vier of vijf schaarsgeklede vrouwen te zien. Geen sterren dus, maar vrouwen in ondergoed. Hertzberger vroeg zich in haar column af "welke bedrijven dit soort filmpjes mogelijk maken".

Een week later deed Volkskrant-columniste Heleen Mees een soortgelijke oproep aan adverteerders om te stoppen met het adverteren op de TMG-sites. Ze refereerde daarbij aan een Amerikaanse actie, waarbij de organisatie 'Sleeping Giants' mensen oproept om bedrijven te informeren als hun advertentie op de extreem-rechtse site Breitbart verschijnt. Mees hoopt dat ook Nederlanders dit gaan doen.

Onlineverkrachting

GeenStijl sloeg terug en noemde Hertzberger "een stomme trut" en verhaspelde haar naam tot "Rianne Herpesberger" van "NSB Hakblad".

Ook plaatste GeenStijl twee keer in korte tijd een foto van een kritische Volkskrant-journaliste met de tekst 'zou u haar doen?', waarop een stroom van seksistische reacties verscheen. Volgens een column in de Volkskrant lieten de reacties zich het best beschrijven als een "onlineverkrachting".

Defensie: geen mening

Nederlandse bedrijven reageren wisselend. Tegen de NOS zeggen attractiepark de Efteling en het ministerie van Defensie door te gaan met hun advertenties op de sites. "We moeten jaarlijks 4000 jonge mensen aantrekken voor de krijgsmacht. Dat is een behoorlijke opgave", zegt Klaas Meijer van Defensie. "GeenStijl en Dumpert zijn voor deze groep belangrijke bronnen en daarom blijven we erop adverteren."

Meijer zegt niet afgeschrikt te worden door de mogelijke vrouwonvriendelijkheid van de Telegraaf-sites. "Wij gaan niet over de redactionele inhoud en hebben er inhoudelijk geen mening over. Wel letten we erop dat we niet adverteren op websites die extreem gewelddadig zijn of in strijd met de wet." Bang om vrouwen af te schrikken is Defensie niet. "We adverteren ook op websites waar vooral vrouwen actief zijn."

Het logo van GeenStijl ANP

Bij de Efteling kopen ze via andere partijen advertentieruimte op de twee sites, op basis van doelgroepen. "We zijn het niet eens met alle content, maar de site in het geheel staat niet ver genoeg af van het gedachtegoed van de Efteling", zegt een woordvoerder. "Daarom stoppen we niet met adverteren."

Reisorganisatie TUI beraadt zich nog. "We kopen advertentieruimte in via bureaus op basis van vooraf beschreven doelgroepen. Dat is dus niet gebonden aan een specifieke website. Wel kunnen bepaalde websites worden uitgesloten van plaatsing." Bij Dumpert en GeenStijl is dat vooralsnog niet gebeurd.

Tegenstand

Andere bedrijven zeggen hun advertenties op de sites (tijdelijk) te staken. Eerder al werd bekend dat HAK tijdelijk stopt, nu komen ook andere namen naar buiten.

Volgens de Volkskrant stoppen biermerk Grolsch, het Wereld Natuur Fonds en uitgever De Persgroep met hun advertenties op de twee websites. Grolsch en WNF zeggen niet te hebben geweten van hun advertenties op de sites. Tegen de Volkskrant zeggen Ahold Delhaize, de Vereniging Eigen Huis en bol.com gewoon door te gaan met hun advertentiecampagnes.

NRC meldt dat ook het KWF stopt met adverteren, maar dat Belvilla en het Nationaal Comité 4 en 5 Mei gewoon doorgaan. Ikea beraadt zich volgens de krant nog.

"Dit zijn geen locaties waarop wij wensen te verschijnen", zegt de marketingmanager van Grolsch tegen de Volkskrant. "We adverteren niet op websites met een aanstootgevende inhoud, dus zouden we niet op Dumpert moeten staan." Ook het WNF zegt de sites "voorlopig" uit te sluiten. "De advertentie is onderdeel van een campagne voor kinderen. Daar past de toon op GeenStijl niet bij."

Abonnementen

De Persgroep, uitgever van onder meer Trouw en de Volkskrant, adverteerde ook op Dumpert, een website van hun grote concurrent TMG. Gebruikers die eerder op een abonnementspagina van één van hun kranten kwamen, kregen op GeenStijl een Persgroep-advertentie voorgeschoteld. Of dat wenselijk is weet de uitgever nog niet, maar voorlopig staakt het bedrijf de advertentiecampagne op de twee sites.

Dumpert heeft volgens cijfers van de Verenigde Internet Exploitanten een maandelijks bereik van 2,2 miljoen mensen. GeenStijl bereikt 1,2 miljoen mensen.

Grolsch "kan gaan"

In een reactie zegt GeenStijl het niet erg te vinden als mensen hun website seksistisch vinden. "Maar doe nou niet of wij dat uitgevonden hebben en of het elders niet bestaat. De chicks in Dumpertreeten zijn gewoon via een castingbureau betaald voor hun uitstekende diensten. Wij hebben ze niet horen klagen en na afloop mochten ze ongeschonden weer naar huis."

Als reactie op de adverteerders die hun website de rug toekeren zegt het weblog "prima banden met onze fijne adverteerders" te hebben. Grolsch kan wat de site betreft "gaan, want Kornuit is toch niet te zuipen".

GeenStijl haalt in zijn reactie ook andere 'reetverhalen' aan, maar nu van het AD (over de billen van Kim Kardashian in april 2017) en van NRC (over de mooiste billen van Brazilië in 2012).