Zorgen bij topmanagers over milieu 'nóg groter' na Noordpoolreis

NOS / Martijn Bink

Nederlandse topmannen en -vrouwen van Schiphol, Gasunie, NS, ING en de Rotterdamse haven hebben de afgelopen dagen in het Noordpoolgebied met eigen ogen kunnen zien wat de gevolgen zijn van de opwarming van de aarde.

Ze zaten de afgelopen dagen op een schip waarmee ze konden aanschouwen hoezeer het poolgebied al is veranderd onder invloed van de mondiale opwarming, die in het poolgebied twee keer zo snel gaat als in de rest van de wereld.

Klimaatjournaliste Bernice Notenboom nodigde de topmensen uit, in de hoop dat ze met concrete plannen van boord gingen. Wat is er besproken?

Wat gaan de CEO's nu doen?
Nederlandse topmannen en -vrouwen van Schiphol, Gasunie, NS, ING en de Rotterdamse haven hebben de afgelopen dagen in het Noordpoolgebied met eigen ogen kunnen zien wat de gevolgen zijn van de opwarming van de aarde.

Indruk heeft de reis in ieder geval gemaakt op de deelnemers. Allemaal reppen ze over de teruggetrokken gletsjers en de kwetsbaarheid van het gebied. "De snelheid waarmee hier het ijs verdwijnt heeft me geraakt. Ik maak me echt zorgen", zegt Carola Wijdoogen, directeur duurzaamheid NS.

De NS is van alle deelnemers aan de reis waarschijnlijk het schoonste bedrijf: sinds begin dit jaar rijden alle treinen op windenergie. Toch valt er ook binnen de NS nog wel wat te verbeteren, meent Wijdoogen. "Zo zijn we bezig met een afvalproject waarbij het gescheiden en hergebruikt wordt en wordt ook geprobeerd nog zuiniger met energie om te gaan."

Duurzame materialen

Luchthaven Schiphol heeft een aantal grote aanbestedingen lopen die zo duurzaam mogelijk gerealiseerd moeten worden. Zo worden bijvoorbeeld zoveel mogelijk duurzame materialen ingezet.

Ook ING wil zorgen dat gebouwen duurzamer worden door bedrijven te dwingen A-, B- of C-labels te nemen. "En als ze dat niet doen, dan krijgen ze straks gewoon geen leningen meer", zegt Leon Wijnands, hoofd duurzaamheid bij ING.

Peter van Grinsven van Schiphol verwacht niet dat de groei van het vliegverkeer de komende tijd zal afnemen. "Steeds meer mensen vliegen. Die groei zal zich voortzetten. Het is nu aan de hele sector om oplossingen te vinden om die groei toch te faciliteren en tegelijkertijd duurzaam te maken", zegt hij.

Als je de opwarming van de aarde wilt beperken tot 2 graden, dan moet je vooral snel handelen.

Ulco Vermeulen, directeur Gasunie

De Rotterdamse haven wil gaan werken met bonussen voor bedrijven en zorgen dat het mogelijk wordt voor schepen om schone brandstof te tanken.

We zijn heel hard bezig om samen met andere bedrijven plannen te maken en projecten te ontwikkelen die bijvoorbeeld CO2-afvang bewerkstelligen", vertelt Allard Castelein. "Ook willen we warmte uit industriële processen gaan leveren aan huizen en bedrijven in de buurt en processen verduurzamen door veel meer biomassa te gaan gebruiken."

Waterstof

Ook de Gasunie wil veel groener worden. "Wij gaan onszelf ontwikkelen naar een transportbedrijf voor energie", zegt directeur Ulco Vermeulen. "Dus niet meer alleen aardgas transporteren, maar ook waterstof en CO2. Er zijn heel veel middelen om uiteindelijk van die traditionele fossiele energievoorziening te komen naar duurzame energie en daar gaan wij een grote rol in spelen."

"Als je de opwarming van de aarde wilt beperken tot 2 graden dan moet je vooral snel handelen", stelt Vermeulen. "Je moet dingen doen die snel zoden aan de dijk zetten, die betaalbaar zijn."

Alle ondernemers geven aan dat ze ook iets van de overheid verwachten. "De overheid moet het langetermijnkader schetsen, anders gaan bedrijven niet investeren", zegt Castelein. Ze willen dat er een klimaatwet komt en dat er duidelijke langetermijndoelen worden gesteld. "Want dit is niet iets van één kabinetsperiode, dit gaat tien, twintig of dertig jaar duren", zegt Vermeulen.

We maakten de afgelopen dagen onderstaande video's over de situatie in Spitsbergen.

Kim Holmén ziet Spitsbergen veranderen
Bioloog Kim Holmén woont al 30 jaar in Longyearbyen. De opwarming van de aarde is in zijn woonplaats goed merkbaar. Het sneeuwseizoen is korter, er valt vaker regen, er ligt veel minder ijs en er zijn regelmatig aardverschuivingen.
1/4Kim Holmén ziet Spitsbergen veranderen
200 kilometer per sneeuwmobiel
De gletsjer Tunabreen is in deze tijd van het jaar alleen maar bereikbaar per sneeuwmobiel. Het is een tocht van 100 kilometer vanuit Longyearbyen, de grootste nederzetting op Spitsbergen. Heen en terug is dat dus de afstand Amsterdam – Maastricht.
2/4200 kilometer per sneeuwmobiel
Dronebeelden van de gletsjer
De Tunabreen is een klein voorbeeld van hoe het klimaat op de polen ons wetenschappers telkens weer verrast. Bekijk hier hoe de gletsjer er van boven uitziet.
3/4Dronebeelden van de gletsjer
'De Tunabreen vertoont opmerkelijk gedrag'
Normaal gesproken spuwt deze gletsjers eens in de 35 of 40 jaar een grote hoeveelheid ijsbergen in zee. De laatste keer was in 2004. Maar een paar maanden geleden begon de gletsjer alweer naar voren te schuiven.
4/4'De Tunabreen vertoont opmerkelijk gedrag'