Grote kledingmerken geven locaties fabrieken vrij

Vrouwen aan het werk in een kledingfabriek in Ashulia, Bangladesh AFP
Geschreven door
Achille Prick
Redacteur Economie

Zeventien bekende kledingmerken en winkelketens wereldwijd beloven meer openheid over de fabrieken waar ze hun spullen laten maken. Daaronder zijn C en A en het (Nederlandse) merk G-Star RAW. Bekende namen als Primark, Foot Locker, Hugo Boss of Ralph Lauren weigeren nog altijd informatie te geven over hun productielocaties.

Dat is het resultaat van een rondgang langs 72 bedrijven in de kledingbranche. Een internationale coalitie van vakbonden en mensenrechtenorganisaties had ze aangeschreven en gevraagd opening van zaken te geven over hun productielocaties.

"De zeventien die nu volledig meedoen, zijn een schoolvoorbeeld", zegt Ben Vanpeperstraete van de actiegroep Schone Kleren Campagne. "Die bedrijven nemen hun verantwoordelijkheid. Dat is mooi."

Het is volgende week vier jaar geleden dat er meer dan duizend mensen omkwamen bij de ramp in de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh. "Als producenten duidelijk zijn over waar ze hun spullen laten maken, is er meer verantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden in die fabrieken", zegt Vanpeperstraete. "Daarmee wordt het risico op dat soort rampen kleiner."

Enkele namen die meedoen aan de richtlijn: C en A, Esprit, G-Star RAW, H en M group, Levis, Nike, Asics, Asos, Clarks.

Enkele namen die niet meedoen: Desigual, Foot Locker, Hugo Boss, Mango, Carrefour, Primark, Walmart.

Volg de draad

Onder de noemer 'Volg de draad' hebben de actievoerende organisaties een richtlijn opgesteld waarin staat wat bedrijven bekend zouden moeten maken over hun productie. "We willen weten in welke fabriek iets wordt gemaakt, wie de eigenaar is, hoeveel mensen daar werken en wat ze maken", licht Vanpeperstraete toe.

Met die informatie is het volgens Vanpeperstraete veel makkelijker om de kledingindustrie aan te spreken op misstanden. "Na de ramp in Rana Plaza was het heel moeilijk om er achter te komen wie daar z'n kleding liet maken. Advocaten moesten tussen het puin zoeken naar merklabeltjes en overlevenden ondervragen om een spoor te vinden."

G-Star-RAW

Van de zeventien merken en ketens geeft een deel al enige informatie, zoals C en A dat eerder enkele productielocaties bekendmaakte. Ook G-Star Raw verstrekte al gegevens. "Wij doen dat al sinds 2014", zegt Frouke Bruinsma van G-Star Raw. "We moeten nog wat kleine aanvullende informatie geven over een leverancier waar we kleding laten borduren. Dat gaan we nu doen."

Merken en ketens die niet meedoen, noemen onder meer dat die informatie concurrentiegevoelig is. Bij G-Star wuiven ze dat weg. "Dat vinden wij dus niet", zegt Bruinsma. "Wij zijn trots op onze productielocaties. En we merken dat consumenten dat ook waarderen. Openheid heeft vooral voordelen."

De ramp in Bangladesh leidde ertoe dat de kledingbranche eerder al verschillende toezeggingen deed om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Zo beloofden ruim vijftig Nederlandse kledingbedrijven vorig jaar zich in te zetten voor duurzame kleding. Daarbij moeten kinderarbeid, uitbuiting, dierenleed en milieuvervuiling worden tegengegaan.