'Mark Zuckerberg begreep in het begin niet zoveel van advertenties'

NOS / Nando Kasteleijn
Geschreven door
Nando Kasteleijn
Techredacteur

Er is een gouden regel in Silicon Valley: je praat niet over wat er gebeurt binnen een techbedrijf. Uit de school klappen staat gelijk aan hoogverraad. Toch besloot Antonio García Martínez dat wel te doen. Hij werkte de afgelopen jaren onder meer bij Facebook als ontwikkelaar van advertentietechnologie.

Mag hij hier wel over praten?

García Martínez zegt van wel. "We werken in Silicon Valley inderdaad met een non-disclosure agreement, wat betekent dat we vertrouwelijke zaken niet mogen delen. Maar zodra het buiten de Facebook-muren bekend is mag dat wel. Bijvoorbeeld als het wordt besproken met een adverteerder."

"Herken je het beeld dat je iets opzoekt via een webwinkel en dan het plaatje terugziet op Facebook? Ik was daar mede-verantwoordelijk voor, ik hielp bij het bedenken en uitrollen ervan", zegt García Martínez via Skype vanuit San Francisco. Vandaag komt de Nederlandse vertaling uit van het boek dat hij vorig jaar schreef, Start-upmania.

Van zakenbank naar Facebook

García Martínez heeft een achtergrond in de financiële sector. Hij werkte voor zijn tech-tijd bij zakenbank Goldman Sachs en besloot in een grappige bui te solliciteren bij een jong advertentiebedrijf in Silicon Valley. Hij werd aangenomen. Hij richtte daarna zijn eigen onderneming op, die hij verkocht aan Twitter. Vervolgens kwam hij bij Facebook terecht.

Zijn tijd daar spreekt waarschijnlijk het meest tot de verbeelding. Want zo vaak horen we niet hoe het eraan toegaat in één van 's wereldse machtigste internetbedrijven.

García Martínez vertrok bij Facebook vanwege een conflict. Hij ontkent dat hij gedreven werd door wrok bij schrijven van het boek. "Ik ben dit boek niet uit onvrede gaan schrijven, sterker nog: ik ben heel positief over Facebook. Daarnaast denk ik dat niemand geïnteresseerd zou zijn in het lezen van 500 pagina 's vol hatelijke opmerkingen."

García Martínez in gesprek met The New York Times over zijn boek

De ontwikkelaar zat bij Facebook tussen april 2011 en 2013, een roerige periode. In het begin van die periode was het sociale netwerk nog vooral een product dat op computers werd gebruikt, niet op telefoons. En het ging nog niet zo goed met de advertenties. Het was vlak voor de beursgang en het bedrijf moest snel laten zien wat we waard was.

Het was ook de periode waarin Facebook nog zoekende was hoe het bedrijf aan gebruikersdata kon verdienen. Dat is nu niet meer voor te stellen. Zijn afdeling groeide in die periode flink, vertelt hij. "We zijn in die tijd verviervoudigd, in het begin werkten er slechts tientallen mensen."

Ook was de interesse van Zuckerberg in het werk García Martínez marginaal. "Zuckerberg gaf heel weinig om advertenties, hij snapte er niet zoveel van. Wij hadden vooral contact met Sheryl Sandberg." Dat is de rechterhand van Zuckerberg.

Het hoofdkantoor van Facebook in Menlo Park Facebook

Dat was volgens hem ook duidelijk te merken tijdens een overleg in 2012, waar aan de twee topmensen nieuwe ideeën werden voorgelegd. Die waren bedoeld om Facebook beter gebruik te laten maken van gebruikersdata. Sandberg was al om, Zuckerberg nog niet. Dat duurde volgens García Martínez na dit overleg nog een jaar voordat het daadwerkelijk werd ingevoerd.

'Hoofdredacteur van alle kranten'

García Martínez was dus mede-verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het 'advertentiemonster Facebook'. Hij heeft daar zelf weinig moeite mee. "Ik denk dat gerichte advertenties fantastisch zijn. Uiteindelijk willen mensen echt geen luier-reclame zien als ze de 50 gepasseerd zijn, ze willen zich kunnen identificeren."

Wel erkent ook hij dat Facebook misschien te machtig is geworden. Daarover is de laatste maanden steeds meer discussie, bijvoorbeeld vanwege de verspreiding van nepnieuws. "Die gedachte is inderdaad niet zo gek. Je merkt dat Zuckerberg zijn toon de laatste tijd aan het matigen is. De realiteit is gewoon dat Zuckerberg de hoofdredacteur is van elke krant ter wereld."

Je kunt soms de indruk krijgen dan Silicon Valley een gebied zonder fouten is, dat is complete onzin.

Antonio García Martínez in gesprek met de NOS

Uiteindelijk hoopt García Martínez dat dit boek ervoor zorgt dat mensen over Silicon Valley gaan nadenken. "Als je sommige bladen en sites leest, dan krijg je de indruk dat het gebied zonder fouten is en je bijna onmiddellijk een succesvol bedrijf krijgt dat zo een miljard waard is. Dat is complete onzin."

Het boek staat vol interessante anekdotes en García Martínez is ook niet vies van een grapje. Of alles klopt, dat is niet vast te stellen. Hij schrijft zelf dat hij er alles aan gedaan heeft om het zo waarheidsgetrouw mogelijk op te schrijven. Facebook wilde tegenover de NOS geen commentaar geven.

"Ik heb het bestuur van Facebook wel het boek gestuurd", zegt García Martínez. "Dus ik weet dat ze het hebben ontvangen. Of ze het ook hebben gelezen, dat weet ik niet."