Facebook wil met augmented reality strijd tegen Snapchat verhevigen

Reuters
Geschreven door
Nando Kasteleijn
Techredacteur

Een muurschildering bekijken, een briefje lezen op de koelkast of informatie krijgen over de Eiffeltoren. Dit kan al, maar Facebook hoopt dat je hier straks de camera-functies van een van zijn apps voor gebruikt. Het gezochte wordt dan virtueel getoond.

Deze techniek, augmented reality, kennen we al van Pokémon Go, Snapchat en het Nederlandse Layar dat hier al sinds 2009 toepassingen voor ontwikkelt. Facebook gebruikt het ook al, maar gaat er vanaf nu veel serieuzer mee aan de slag.

Dat bedrijf heeft vandaag op de eerste dag van zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie in Californië een nieuw platform aangekondigd waar ontwikkelaars mee aan de slag kunnen. Zij kunnen voor de camera in Facebook, Messenger, WhatsApp en Instagram virtuele stukjes informatie gaan ontwikkelen.

Digitale bril

In eerste instantie kunnen de ontwikkelaars alleen selfie-filters toevoegen. Op het podium toonde topman Mark Zuckerberg onder anderen Nike als voorbeeld. Het idee is dat je na een rondje rennen kunt laten zien hoe goed (of slecht) het ging en dit in de vorm van een filter over een foto of video kunt plakken.

Dat klinkt niet zo spannend en is ook niet het einddoel. Facebook wil je bril worden voor een nieuwe digitale wereld. Via die bril kun je virtueel informatie opvragen, spelletjes spelen of televisie kijken.

Dat gebeurt nu nog in de vorm van de camera in de apps van Facebook, maar Zuckerberg maakt er geen geheim van dat dat zijn ambitie is dat mensen dezelfde informatie krijgen als ze een gewone bril op zetten.

Zuckerberg toont hoe Nike gebruik gaat maken van de nieuwe camera-functie Reuters

Door de apps aan de camera toe te voegen heeft het platform meteen zijn miljardenpubliek te pakken. De 'moeder-app' wordt elke maand door 1,74 miljard gebruikers geraadpleegd.

Berichtendiensten Messenger en WhatsApp tikken allebei de 1,2 miljard gebruikers aan en foto-app Instagram is de 600 miljoen gebruikers gepasseerd. Een grotere doelgroep om kennis te laten maken met augmented reality is er niet.

De strategie wijst er ook op dat Facebook zijn strijd met het vooral onder jongeren populaire Snapchat wil verhevigen. Toeval of niet, vandaag kondigde Snapchat nieuwe 3D-filters aan voor zijn app.

Het lijkt vooralsnog vooral te gaan om vrolijke filters, zoals het toevoegen van een regenboog aan een filmpje. Maar de afgelopen tijd is duidelijk geworden dat de populariteit van Snapchat Facebook zorgen baart.

Die zorgen liggen ook ten grondslag aan de zogenoemde verhalenfunctie in Facebook, iets wat eerder door Snapchat werd geïntroduceerd. Je maakt door de dag heen foto's en video's, die je vrienden kunnen bekijken. Na 24 uur verdwijnen ze weer.

De functie zit in Instagram, WhatsApp en moeder-app Facebook . Maar het is geen onverdeeld succes. Instagram Stories heeft weliswaar meer dan 200 miljoen dagelijkse actieve gebruikers, en is daarmee waarschijnlijk groter dan Snapchat. Maar bij WhatsApp en Facebook zijn de functies nu al een geïsoleerd onderdeel van de app.

De volgende gok

Het nieuwe cameraplatform is weer een gok van Facebook. Het bedrijf probeert al jaren dichter op de huid van zijn gebruikers te komen. Want al wordt Facebook door heel veel mensen gebruikt, Facebook heeft geen eigen besturingssysteem, zoals rivalen Google en Apple.

Een eerste poging, 'Home', een applicatie die je Android-telefoon omtoverde in een soort Facebook-telefoon, mislukte. Vervolgens kocht Facebook in 2014 Oculus, de maker van virtualrealitybrillen. Het idee was dat dit wel eens het nieuwe platform naast smartphones, tablets en smartwatches kon worden. VR is populairder aan het worden, maar wordt vooralsnog vooral in niches gebruikt, bijvoorbeeld door gamers.

Facebooks langetermijnstrategie Reuters

Niemand garandeert dat Facebooks augmented reality-platform succesvol zal zijn. Ook bij Zuckerberg was terughoudendheid te beluisteren. Hij zei nadrukkelijk dat het platform nog in ontwikkeling is en de eerste paar maanden mogelijk niet het gewenste resultaat gaat opleveren.

Facebookmoord

Tijdens de presentatie stond Zuckerberg ook stil bij de schietpartij gisteren in Cleveland. Daar schoot Steve Stephens een 74-jarige man dood en plaatste de beelden hiervan op Facebook. Het duurde vervolgens bijna twee uur voordat de video offline werd gehaald. Volgens het platform komt dat doordat er toen pas melding van werd gemaakt.

Het toont de zwakke plek van Facebooks enorme omvang en leidde tot kritiek. Waarom kan het bedrijf wel binnen enkele minuten afbeeldingen van blote tepels verwijderen, maar niet moordvideo's? Zuckerberg noemde de moord op de 74-jarige man een tragedie en beloofde meer te doen om incidenten zoals met de beelden van de moord te voorkomen.