Verstappen kijkt gewoon in zijn spiegels
Zijn verbluffende eerste ronde in de Grand Prix van China is ook in Bahrein nog het gesprek van de dag. Max Verstappen zelf praat over de openingsfase in Shanghai alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
"Ik heb echt niets geriskeerd in dat rondje. Gewoon in m’n spiegels gekeken, heb de problemen omzeild en gezocht naar goede lijnen en grip. Ik had geen moment het gevoel dat ik te veel risico nam."
Koude banden
De 19-jarige coureur geeft toe dat het iets later in de race even bijna misging. "Dat was achter de safety car na de crash van Giovinazzi. Ik had even een momentje in bocht 12, tijdens het opschakelen. Dan zijn de banden koud. Dat was het enige moment dat ik er bijna afvloog. Met koude banden moet je altijd oppassen."
Van P16 naar P7: zijn opvallende opmars in China poetste een mislukte kwalificatie weg. Verstappen dook links en rechts in alle gaten, ging erop en erover. De Formule 1-wereld kwam superlatieven tekort, maar Verstappen is en blijft nuchter. "Ik nam geen moment risico."
Twee fragmenten
"Ik heb twee fragmenten van de race teruggekeken”, zegt Verstappen. “Dat was best leuk, maar ik had ‘m liever gewonnen.” Voor de Limburger is de inhaalrace voltooid verleden tijd. “Ik kijk altijd vooruit. China is geweest. Dat is dus weer weg. De euforie doet me weinig. Het is altijd leuk om complimenten te krijgen, maar het doet me persoonlijk niks”, zegt Verstappen in Bahrein, waar zondag de derde race van het seizoen plaatsvindt.
Bijrol
In Bahrein zal Verstappen naar eigen zeggen een bijrol spelen. Red Bull Racing weet dat Ferrari en Mercedes niet te volgen zijn en Verstappen beseft dat hij geen wonderen kan verrichten in de woestijn.
"In een paar dagen kun je geen nieuwe dingen ontwerpen. Er zijn wel wat details veranderd aan de auto, maar die gaan jullie niet zien. Bovendien: daar rijden we een gat van dik een seconde per ronde niet mee dicht. M’n auto is door het onverwachte podium in China niet ineens sneller geworden. Bovendien zit de concurrentie ook niet stil."
Verstappen lijkt zich al verzoend te hebben met een moeizaam seizoen. "Ik krijg steeds de vraag wanneer we weer in staat zijn te winnen, maar ik ga echt niks meer voorspellen. Ik ben niet gefrustreerd, ga gewoon het beste er van maken."
Tweede deel uitdagend
Vorig jaar reed Verstappen in Bahrein nog voor middenmoter Toro Rosso. Hij kwam als zesde over de streep in een auto die eigenlijk niet op die plek thuishoorde. "Ik vind dit wel een leuk circuit. Vooral het tweede deel is uitdagend. Als je daar een bocht verkeerd aansnijdt, heb je er lang last van."
Verstappen schaart zich niet bij het leger criticasters dat het maar niks vindt: racen in de zandbak op een eiland zonder autosporthistorie. "Je moet af en toe toch vernieuwen. De hitte en de plek maakt het een bijzonder evenement. Ik ben wel blij dat het een avondrace is, anders is het veel te warm. En in het donker zijn de auto’s ook mooier door de belichting en de vonkenregen."
Indianapolis?
Net als alle andere coureurs krijgt ook Max Verstappen de vraag of hij ooit de 500 mijl van Indianapolis wil rijden. Aanleiding: het plotseling besluit van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso om de Grand Prix van Monaco volgende maand te laten schieten voor Indy. "Ik vind het heel mooi dat hij dat kan en mag doen. Cool, stoer, ik ga kijken."
Verstappen heeft begrip voor Alonso’s besluit. "Ik snap hem wel. Hij zit in de problemen bij McLaren en kan met z’n huidige auto in de Formule 1 geen podium pakken. Een oud-wereldkampioen wordt niet blij van een gevecht om de tiende plek."
Indy geen optie
Maar Verstappen zien we voorlopig niet in Indianapolis. "Ik ga die stap niet zetten. Indy is niet m’n ambitie. Ik kan me sowieso niet voorstellen dat ik iets anders ga doen na de Formule 1. Ik zou niet weten wat. Na Formule 1 is er in de autosport weinig dat je nog enthousiast maakt, denk ik. Ik wil na de Formule 1 echt andere dingen gaan doen."