Reuzensprong naar Bahrein: logistieke nachtmerrie voor F1

Max Verstappen in Bahrein Getty
Geschreven door
Louis Dekker
commentator F1

Max Verstappen schitterde zondag in de Chinese grand prix op het natte circuit in Shanghai, maar een ding is zeker: de regengoden gaan hem komend weekend niet helpen.

De derde race van het seizoen is in de woestijn: Bahrein. In een halve week tijd heeft het Formule 1-circus een reuzensprong gemaakt van Shanghai naar Sakhir: dik zevenduizend kilometer.

Het is logistiek een nachtmerrie. Vier dagen na de Chinese grand prix moet het circuit in oliestaat Bahrein al operationeel zijn in verband met persconferenties en inspecties. Een enorme klus, die vooral impact heeft op de Formule 1-teams.

Zeecontainers

McLaren geeft een boeiend inkijkje. "Drie medewerkers van ons team waren al tijdens de Chinese grand prix in Bahrein om te beginnen met het opbouwen van de pitbox, de ontvangstruimte en het uitpakken van de zeecontainers", vertelt coördinator Clare Martin.

"Twaalf van onze engineers vlogen zondagnacht al naar Bahrein. De overige 45 collega’s volgden maandag. Terwijl Stoffel Vandoorne en Fernando Alonso nog aan het racen waren in China, waren wij dus al bezig met de volgende grand prix."

Een monteur van Mercedes zet de banden klaar. ANP

Opeenvolgende weekenden

Veel teams zijn niet blij met de trend dat grands prix in opeenvolgende weekenden worden gepland. "Deze ‘back-to-back-races’ zijn een aanslag op de gezondheid van de crew", zegt Martin.

"De seizoensstart is extra slopend. We hebben iedereen daarom na de eerste grand prix in Melbourne naar huis gehaald en een paar dagen later vanaf London weer naar Shanghai laten vliegen. Dat is beter, al levert het maar een paar dagen op. Anders zijn we allemaal zes weken van huis."

'Liefst elk weekend racen'

"Voor ons als coureurs is het niet zo’n offer. Wij willen het liefst elk weekend racen", zegt drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. "Maar voor het team is het loodzwaar. Iedereen reist veel, maakt extreem lange dagen, is uren achtereen op de been en mist de familie", schetst de Mercedes-coureur.

"Maar ik weet van mijn crew een ding zeker: ze zijn zo dol op hun werk dat ze eindeloos door kunnen gaan. Dit is hun droombaan. Ze zouden niets anders willen en klagen nooit. Het is fantastisch om met zo’n enthousiaste ploeg mensen te werken."

De aankomst van een Formule 1-bolide in Bahrein DHL

De Mexicaan Sergio Perez is kritisch. "Zo’n back-to-back-race overkomt ons twee keer per seizoen. Dat is wel de limiet, anders wordt het roofbouw. Drie keer is echt niet te doen", waarschuwt de coureur van team Force India. "M’n monteurs zijn hier van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Ik heb zelf genoeg tijd om te relaxen, maar zij niet. Het is heavy, zeker in deze woestijnhitte."

'Transport vreet tijd'

"We hebben vooral minder tijd om alles af te breken en weer op te bouwen. Transport vreet tijd”, vult Max Verstappen aan. De Limburger zegt dat zijn team er goed op is ingesteld. “We zijn eraan gewend. Het is niet zo dat alles wat je hier in onze pitbox ziet vers uit China komt. Het is niet één unit: we hebben bij Red Bull Racing veel zaken in tweevoud of drievoud. Sommige dingen komen dus net uit China, andere dingen uit Engeland. Het lijkt een ingewikkelde operatie met al die containers, maar het gaat goed. Alles was hier op tijd."

Max Verstappen bij het Sakhir circuit. ANP

Jetskiën en quads

Verstappen had deze week in Bahrein tijd genoeg om te ontspannen. "Ik kwam hier op maandag aan en kon leuke dingen doen. Jetskiën, rijden met quads en zo.”

De Nederlander verwacht in Bahrein geen grootse prestaties te kunnen leveren. “We krijgen hier in de woestijn helaas geen regen. Dat betekent dat we weer weten waar we staan: achter Mercedes en Ferrari. Die teams zijn te snel voor ons. Ricciardo en ik gaan voor de vijfde en zesde plek, tenzij er iets gebeurt."

F1-bolides op reis DHL