Slimme speaker Google maakte reclame voor Burger King

Google presenteerde vorig jaar zijn slimme speaker AFP

Het is creatief bedacht, maar Google was er niet blij mee. Burger King probeerde reclame te maken via de slimme speaker van de zoekgigant, Google Home. Dat deed de keten door via televisie een kort spotje uit te zenden. "We hebben niet genoeg tijd om uit te leggen wat er in de Whopper-burger zit, maar we hebben wel een oplossing: O.K. Google, wat zit er de Whopper-burger?"

De slimme speaker, die via de woorden 'O.K. Google' wordt geactiveerd, ging vervolgens aan de mensen thuis uitleggen wat er in de burger zat. De informatie was afkomstig van de Wikipedia-pagina over de Whopper-burger. Kort nadat het spotje op televisie verscheen, maakte Google er korte metten mee, schrijft CNN.

Het reclame-spotje van Burger King

Het is nog wel mogelijk om aan Google Home te vragen wat er in de whopper zit, maar het systeem reageert niet meer op het televisiespotje. Een assistent-professor Media Design aan de Parsons School of Design zegt tegen de nieuwszender dat het leuk bedacht is, maar mensen snel zal irriteren. "Hoe meer merken dit doen, hoe irritanter het wordt."

Om het antwoord van Google Home goed op de vraag van het reclamespotje te laten aansluiten, heeft Burger King waarschijnlijk de eerste zin van de Wikipedia-pagina aangepast. Techsite The Verge merkt op dat de eerste zin al jaren hetzelfde was, maar kort voor het live gaan van de reclame opeens anders was. Inmiddels staat de originele tekst weer online.

De oude en de nieuwe tekst van de Engelse Wikipedia-pagina

Oud: “The Whopper sandwich is the signature hamburger product sold by the international fast-food restaurant chain Burger King and its Australian franchise Hungry Jack's.” 

Nieuw: “The Whopper is a burger, consisting of a flame-grilled patty made with 100 percent beef with no preservatives or fillers, topped with sliced tomatoes, onions, lettuce, pickles, ketchup, and mayonnaise, served on a sesame-seed bun.” 

Burger King is overigens niet de bedenker van het idee, maar is wel de eerste die het zo doelbewust inzet in een reclamespotje. Tijdens de Super Bowl dit jaar had Google reclametijd ingekocht om, jawel, mensen te wijzen op de Google Home. En die reclame activeerde de speaker bij mensen thuis.

De Amazon Echo, een belangrijke concurrent van Googles speaker, bestelde in januari per ongeluk poppenhuizen. Dit kwam door een reportage bij een lokale Amerikaanse nieuwszender die juist ging over de gevaren van slimme speakers die per ongeluk spullen kopen. De presentator maakte aan het einde van de reportage een opmerking, die Alexa opving als een commando. Amazon heeft de aankopen teruggenomen.

De slimme speakers zijn al enige tijd verkrijgbaar in Amerika. In Nederland zijn ze nog niet te koop. De verwachting is dat er dit jaar ongeveer 24 miljoen exemplaren van de slimme speakers over de toonbank gaan.

Reclame?

Of Google Home, net als andere Google-diensten, bewust reclame gaat maken is onduidelijk. Gebruikers van het apparaat in de VS kregen in maart wel de suggestie voorgeschoteld om langs de film Beauty and the Beast te gaan, terwijl hier niet om werd gevraagd.

Volgens Google was dit niet bedoeld als reclame, maar onderdeel van een functie die mensen vertelt over wat er die dag te gebeuren staat.