Miljoenenboetes voor slechte prestaties hsl, NS-topman verbijsterd

NS-topman Roger van Boxtel heeft met verbazing en cynisme gereageerd op de miljoenenboete die zijn bedrijf van staatssecretaris Dijksma moet betalen voor slechte prestaties op de hogesnelheidslijn. Van Boxtel vindt de boete niet uit te leggen en spreekt tegen de NOS van symboolpolitiek.

Dijksma maakte vanochtend bekend dat de NS en spoorbeheerder ProRail ieder een boete van ruim 1 miljoen euro krijgen, omdat prestatieafspraken niet zijn nagekomen. Op de hsl van Schiphol naar het zuiden vallen vaker treinen uit dan op andere trajecten en ook zijn er te weinig zitplaatsen voor reizigers.

Met name de Intercity Direct is storingsgevoelig. Voor exploitant NS loopt de boete op tot 1,25 miljoen euro; ProRail moet 1,05 miljoen betalen. "Ik doe wat de afspraak is", zegt Dijksma over de sancties.

Ik heb echt het idee dat ik in een verkeerd toneelstuk terecht ben gekomen.

Roger van Boxtel, president-directeur NS

Maar NS-topman Van Boxtel is verbaasd dat hij de portemonnee moet trekken. "Ik heb echt het idee dat ik in een verkeerd toneelstuk terecht ben gekomen", zegt hij. 

Van Boxtel benadrukt dat de NS vorig jaar al heeft erkend dat het op de hsl beter moet en dat daartoe een verbeterprogramma is ingesteld. "Allemaal in samenspraak met ProRail en het ministerie. En dan krijg je een jaar later alsnog een boete opgelegd. Ik kan dit niet uitleggen."

Dijksma is weliswaar te spreken over het verbeterplan, maar hamert erop dat het "over 2016 gewoon niet is gelukt" om de prestatieafspraken na te komen. "Ik hoop van harte dat het dit jaar beter gaat, maar we weten dat er de laatste tijd ook nog veel uitval was en dat de kans op een zitplek te klein was. Dat ervaren reizigers ook. Ik probeer altijd proportioneel te zijn."

'Rauw op ons dak'

De staatssecretaris spreekt tegen dat de NS niet vooraf is geïnformeerd over de boetes. Van Boxtel zei dat hij via de media over de boetebedragen had gehoord. "Ik vind het ook fantastisch dat de staatssecretaris het geld al aan het uitgeven is", zei hij met enig cynisme.

Dijksma heeft consumentenorganisaties gevraagd om mee te denken over de besteding van het boetegeld. Dat moet volgens haar ten goede komen aan de reizigers.

NS zei eerder vanochtend al dat het bedrijf op 10 van de 12 punten uit de prestatieafspraken goed scoort. Ook zou uit onderzoek blijken dat andere vervoerders op dezelfde problemen zouden stuiten als de NS, als ze op de hsl zouden rijden. "Juist daarom valt het rauw op ons dak."

Dijksma: afspraak is afspraak

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl