NOS Nieuws

Kamasutrabeurs stopt: de beurs waar 'niemand kwam'

Na 17 jaar houdt de Kamasutrabeurs ermee op. In het najaar wordt het erotische evenement voor de laatste keer gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht, daarna stopt het. Aan de belangstelling ligt het niet zozeer, zegt beursmanager Mariska van den Hout, maar het internet heeft de beurs de das omgedaan.

"We trekken nog steeds zo'n 15.000 bezoekers", zegt Van den Hout in het NOS Radio 1 Journaal. "Alleen, de rek is er een beetje uit. Iedereen die geïnteresseerd is in erotiek kan vrijwel alles opzoeken op internet. Daar kun je binnen een paar minuten zien wat je maar wil. Dus je merkt dat minder mensen enthousiast worden voor het evenement."

Toch gelooft ze nog steeds in de meerwaarde van een beurs boven een internetpagina. Het zit hem er niet alleen in dat mensen alles kunnen zien en bestellen op internet om het vervolgens anoniem thuisbezorgd te krijgen, zegt ze. "Het blijft leuk om uitleg te krijgen over de producten."

Je kwam nog wel eens je buurman of buurvrouw tegen.

Beursmanager Mariska van den Hout

Dat was volgens haar ook de kracht van de beurs, toen die in 2000 begon. De eerste jaren waren er zo'n zes edities per jaar. "Dat kwam omdat we rondreisden door Nederland. Maar al vrij snel hadden we onze vaste locatie in de Jaarbeurs."

Daar kwamen duizenden mensen op af, terwijl er zogenaamd 'niemand' heenging. "Maar je kwam nog wel eens je buurman of buurvrouw tegen."

Kamasutrabeurs op zijn hoogtepunt

Van den Hout denkt ook dat de weinig innovatieve porno-industrie in Nederland eraan bijdraagt dat mensen minder enthousiast zijn voor de beurs. "We hebben de bekende pornosterren Bobbi Eden en Kim Holland. Maar die zijn inmiddels meer algemeen bekende Nederlanders geworden. En dan heb je nog wat kleinere pornosterren, maar daar houdt het wel mee op."

Vrijwel elke editie was uitverkocht. Dat betekende dat er gemiddeld zo'n 15.000 bezoekers in drie dagen kwamen. "Het is wel zo dat er edities zijn geweest waar de deuren dicht moesten op de drukste momenten. Dat was gelijk een dieptepunt, want er moesten natuurlijk mensen teleurgesteld worden."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl