Weg vrij voor Duitse tolheffing

Minister Dobrindt wil de tol vanaf 2019 invoeren ANP

De Duitse Bondsraad heeft vanochtend ingestemd met de plannen van minister Dobrindt van verkeer om tol te heffen op autosnelwegen. Daarmee is de laatste hindernis in de Duitse politiek genomen. Eerder stemde de Bondsdag al voor. 

In de Bondsraad zijn de deelstaten vertegenwoordigd, en daar was wel kritiek op de plannen. Zo wilde een aantal deelstaten uitzonderingen voor de regio's langs de grens, waar buitenlanders maar een klein stuk Duitsland inrijden. De minister wilde niets meer aanpassen, en de meerderheid stemde daarmee in.

Discriminatie

De tol was een van de belangrijkste punten uit het programma van de Beierse CSU, de zusterpartij van de CDU van bondskanselier Merkel. In 2015 besloot de regering-Merkel daarom de tol in te voeren. 

Al snel werd duidelijk dat de Europese Commissie dat niet toe zou staan. Brussel vond dat er sprake was van discriminatie: Duitse automobilisten zouden via verlaging van de wegenbelasting worden gecompenseerd, waardoor in feite alleen buitenlanders zouden betalen.

Nu is een nieuwe versie door beide kamers van het Duitse parlement goedgekeurd. Er komt meer keuze voor verschillende tarieven voor buitenlanders, van een paar dagen tot twee maanden of een heel jaar. En de tarieven voor Duitse automobilisten worden sterker bepaald door de uitstoot: schonere auto's betalen minder. 

Protest

Daarmee kan de Europese Commissie leven. Maar een aantal landen heeft al gedreigd naar het Europese Hof van Justitie te gaan. De Oostenrijkse minister van verkeer zei vanmiddag dat hij dat nu gaat doen. 

De Nederlandse regering heeft nog geen besluit genomen, maar minister Schultz van Haegen overweegt ook juridische stappen. "Ik had aan de eurocommissaris al doorgegeven dat Nederland dit middel kan gaan inzetten. De Duitsers hebben dit nog maar net besloten dus ik ga er nog naar kijken. Maar het zou best kunnen."

Dobrindt wil dat automobilisten vanaf 2019 gaan betalen, voor die tijd moet een technisch systeem worden ontwikkeld om de tol te innen. Dat gebeurt via de registratie van het kenteken, er komen dus geen vignetten, stickers of tolpoortjes. 

Alleen al de Europese aanbesteding van die technische uitvoering zal een paar maanden duren. Maar de wetgeving kan nu nog op tijd voor de Duitse verkiezingen van september worden aangepast, daarmee gaat een grote wens van de CSU in vervulling.

Critici betwijfelen of de tol veel geld op zal leveren. De minister spreekt van 830 miljoen euro per jaar, maar daarvan gaat 210 miljoen naar de technologie en 100 miljoen naar een vrijstelling voor kopers van een nieuwe auto. Automobilistenbond ADAC verwacht een opbrengst van 276 miljoen; als daar de kosten vanaf gaan, moet er dus zelfs geld bij.