Een van de Goolarabooloo-bewoners die de onderzoekers hielp ligt naast een pootafdruk
NOS NieuwsAangepast

Grootste pootafdrukken dinosauriërs ooit ontdekt in Australië

Onderzoekers hebben in Australië de grootste pootafdrukken van dinosauriërs gevonden die ooit zijn ontdekt. Sommige sporen zijn zo'n 1,70 meter lang. De afdrukken werden gevonden in gesteente van 127 tot 140 miljoen jaar oud, en zijn achtergelaten door enorme sauropoden, of langnekdinosaurussen.

De vondst was aan de kust van het schiereiland Dampier, dat het Jurassic Park van Australië wordt genoemd. In totaal zijn duizenden sporen ontdekt. Honderdvijftig daarvan behoren toe aan 21 verschillende soorten dinosauriërs. De dinosaurus die het reuzenspoor heeft achtergelaten, had een heuphoogte van vermoedelijk meer dan 5 meter. Dat is een meter groter dan olifanten kunnen worden.

Vondst van reuzedinospoor in Australië vult hiaat op in de wetenschappelijke kennis

Laserscanners

Het onderzoek naar de sporen werd op allerlei manieren bemoeilijkt, zeggen de onderzoekers in een persbericht. In het afgelegen gebied komen haaien en krokodillen voor. Bovendien zijn er grote getijdeverschillen. Daardoor konden de onderzoekers steeds maar korte tijd metingen doen.

Om het werk beter behapbaar te maken, werden drones ingezet. Die hebben het terrein met laserscanners gedetailleerd in kaart gebracht, zodat ook op afstand naar sporen gekeken kan worden.

Sauropoden kwamen ook in het huidige Europa voor, zegt dinosaurusexpert Anne Schulp van Naturalis. Er is bijvoorbeeld bewijs dat ze net over de Nederlandse grens rondgelopen hebben in Duitsland. Het zou kunnen dat ook hier enorme pootafdrukken onder de grond te vinden zijn, aldus Schulp: "Maar dan moet je wel een ongelofelijk diepe kuil graven. Honderden meters diep."

Gasfabriek

Wetenschappers van de University of Queensland en de James Cook University onderzochten het terrein op verzoek van de oorspronkelijke Goolarabooloo-bevolking. Die wil dat hun woongebied onaangetast blijft. Er lagen plannen om op het schiereiland een gasfabriek te bouwen. Dat project werd in 2013 geschrapt.