Günter Lubitz, de vader van piloot Andreas Lubitz, is emotioneel tijdens de persconferentie
NOS NieuwsAangepast

Vader piloot Germanwings wil nieuw onderzoek naar schuld zoon

De vader van Andreas Lubitz, de piloot die in maart 2015 een Germanwings-toestel liet neerstorten, wil dat het onderzoek naar zijn zoon opnieuw wordt geopend. Volgens hem is zijn zoon niet verantwoordelijk voor de ramp, waarbij 149 anderen omkwamen.

"Hij was op het tijdpunt van de ramp niet depressief. Hij heeft deze mensen niet met opzet vermoord", zei Günter Lubitz vandaag in een persconferentie.

Psychische aandoening

Een Duits onderzoeksteam kwam na anderhalf jaar onderzoek tot een heel andere conclusie. Volgens het team is de "meest plausibele en waarschijnlijke" conclusie dat Andreas de co-piloot met opzet buiten de cockpit heeft gesloten.

In de eerste rapportages van het onderzoeksteam werd gesproken van een depressie, maar dat werd later aangepast. In het eindrapport staat dat Lubitz ten tijde van de ramp leed aan "een zware psychische aandoening".

Beter

Volgens vader Lubitz leed zijn zoon in 2008 en 2009 inderdaad aan een depressie, maar was hij in de jaren voor de ramp juist weer helemaal beter. Ook de artsen die hem op het moment van de ramp behandelden, hebben geen bewijzen voor depressie of zelfmoordgedachten geleverd. Hij wil dat het beeld van zijn zoon wordt rechtgezet.

"Wij moeten ermee leven dat onze zoon als een psychisch labiele massamoordenaar wordt neergezet en dat hij als chronisch depressief beschreven wordt. Hij was in 2008 en 2009 depressief, maar heeft die ziekte overwonnen. In de laatste zes jaar hebben wij onze zoon als positief in het leven staand en als een geëngageerd mens beleefd", zegt Günter Lubitz.

Bewustzijn

De onderzoekers zijn volgens Lubitz vanaf het allereerste moment uitgegaan van opzet en hebben daardoor meerdere aanwijzingen genegeerd. Ook luchtvaartexpert Tim van Beveren, die door vader Lubitz is ingeschakeld om het rapport door te pluizen, denkt dat er sprake was van tunnelvisie: "De stelling dat het hier gaat om een moedwillige massamoord, is niet verdedigbaar."

Op de persconferentie zet Van Beveren een lange reeks vraagtekens bij het Duitse onderzoek. Een daarvan: was Lubitz wel bij bewustzijn tijdens de impact? Een andere: lag het toch niet aan het weer? Er was turbulentie gemeld. Misschien zette Lubitz een daling in om deze te ontwijken?

Turbulentie

Volgens luchtvaartexpert Ralf Benkö is alleen turbulentie geen verklaring voor de ramp. "Waarom heeft de piloot de daling niet aan de luchtverkeerstoren gemeld? Dat is gebruikelijk. En waarom stelde hij de vlieghoogte op 30 meter in?", zegt Benkö bij de televisiezender Ntv.

Benkö: "Ik weet zeker dat er onzorgvuldigheden zijn in het onderzoek, maar ik heb vandaag geen dingen gehoord waarvan ik denk dat het tot een heel andere conclusie zal leiden."

Woedend

Nabestaanden van de slachtoffers van de ramp zijn woedend op vader Lubitz. Ze noemen het tijdstip van de persconferentie smakeloos. Die begon om 10.30 uur, precies het tijdstip van de ramp twee jaar geleden.

In Bild Zeitung zegt een zoon van een slachtoffer: "Het is oneerbiedig en laf dat hij precies deze datum uitkiest. Meneer Lubitz, uw zoon heeft mijn vader gedood."

Volgens een woordvoerder van Lubitz heeft hij het tijdstip juist met opzet gekozen om te benadrukken dat ook de vader van de piloot een slachtoffer is.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl