De Anne Frank Stichting lanceert samen met Facebook een chatbot voor Messenger

Facebook laat je met bot chatten over het leven van Anne Frank

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Je kunt via Facebook Messenger al informatie opvragen bij KLM over je vliegticket en worden bijgepraat over het nieuws door de NOS of NRC. En nu zet de Anne Frank Stichting het systeem in om je te vertellen over het leven van Anne Frank. De stichting lanceert, ter gelegenheid van de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie, samen met Facebook een Engelstalige chatbot voor Messenger. Het is het eerste museum wereldwijd dat op Messenger een chatbot heeft.

De bot is een computergestuurd systeem, dat je informatie geeft in de vorm van een chatgesprek. De chatbot heeft een eigen brein dat steeds slimmer wordt. Uiteindelijk is het 't idee dat je de bot nauwelijks meer kunt onderscheiden van een echt persoon. Maar zover is het nog lang niet.

De bot van het Anne Frank Huis geeft praktische informatie over het museum, zoals de openingstijden. Maar je kan ook een gesprek met het geautomatiseerde systeem aanknopen. Het is de bedoeling dat de bot vragen over het leven van Anne Frank en over de Tweede Wereldoorlog kan beantwoorden.

De chatbot maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om zo steeds beter in staat te worden vragen te beantwoorden. Dit betekent dat de bot van de gesprekken leert en daardoor slimmer wordt. De bot is nu nog best dom. Messenger levert voorgeprogrammeerde vragen en antwoorden, maar zodra je zelf een vraag intikt moet het systeem je nu nog vaak het antwoord schuldig blijven.

Dat gaat snel veranderen, beloven de Anne Frank Stichting en Facebook. De hoop is dat wereldwijd veel mensen de bot gaan testen en die daardoor slimmer wordt. En dus vanzelf ook vragen kan beantwoorden die gebruikers hebben.

De chatbot van het Anne Frank Huis in Facebook Messenger

De stichting houdt de controle over de antwoorden, het systeem zal die niet zelfstandig gaan bedenken. Dat moet fouten, zoals met de Twitterbot van Microsoft voorkomen. Dat account, @tayandyou, maakte ook gebruik van kunstmatige intelligentie. Tay beantwoordde ook zelfstandig vagen, maar dat ging mis. Gebruikers leerden de bot racistische uitspraken.

Kinderschoenen en twijfel

Facebook gelooft heilig in de combinatie van chatbots en kunstmatige intelligentie. Het bedrijf lanceerde vorig jaar april de chatbot-functionaliteit voor zijn berichtendienst Messenger, maar het echte succes lijkt vooralsnog uit te blijven.

Volgens techsite The Information lukt het de bots maar om 30 procent van de vragen te beantwoorden zonder de tussenkomst van mensen. Daarnaast zijn veel bots van ontwikkelaars niet goed genoeg doorontwikkeld. Deze combinatie zorgde er volgens de techsite mede voor dat het gebruik van de chatbot teleurstellend is.

Tegelijkertijd moet niet worden vergeten dat de ontwikkeling van deze bots in de kinderschoenen staat: het wordt waarschijnlijk alleen maar beter. Al beantwoordt dat nog niet de vraag of gebruikers hier nou ook echt behoefte aan hebben. Daar is nog altijd twijfel over.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl