'Meer storingen op het spoor door nieuwe treinen'

ANP

Treinen van de Nederlandse Spoorwegen zijn in de eerste maanden van dit jaar vaker stilgevallen dan een jaar geleden, meldt het AD op basis van cijfers van de site Rijdendetreinen.nl. Volgens die gegevens is tot half maart 188 keer een defect aan een trein geregistreerd. Dat is ruim 60 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2016, toen 116 keer een trein stilviel.

In de krant vertellen machinisten dat in veel gevallen achterstallig onderhoud de oorzaak is, maar NS ontkent dat. Het spoorbedrijf zegt dat de toename onder meer komt doordat er nu met nieuwe Sprinters wordt gereden. Machinisten en monteurs moeten daaraan wennen, zegt een woordvoerder. 

Ook speelt mee dat er meer treinen rijden. Dat leidt volgens NS automatisch tot meer incidenten. De vakbond voor machinisten en conducteurs (VVMC) herkent de verhalen over slecht onderhoud evenmin als NS.

Het spoorbedrijf zegt verder dat de NS-reisinformatie, waarop Rijdendetreinen.nl zich baseert, geen juist beeld geeft. Zo maken de site en het AD melding van kapotte treinen, terwijl slechts in een klein deel van de gevallen een trein echt moest worden weggesleept. Vaak is een herstart van de systemen van een stilgevallen trein voldoende om verder te kunnen rijden, aldus de woordvoerder.

Intercity Direct

Het AD zegt dat ook spoorbeheerder ProRail dit jaar een hoger aantal defecte treinen heeft geteld. Vooral bij de Intercity Direct, de treinverbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda, gaat het vaak mis. Op de hogesnelheidslijn tussen Breda en Rotterdam is de uitval opgelopen van 9 naar 12 procent. Bij de Thalys, die over hetzelfde spoor rijdt, is de uitval maar 0,7 procent.

NS erkent dat op de hsl een probleem is en zegt dat al langer aan oplossingen wordt gewerkt.