Topman Audi in vizier vanwege dieselfraude
De Duitse justitie onderzoekt onder meer persoonlijke notitieblokjes en smartphones van Audi-topman Rupert Stadler en tientallen andere topmanagers en ingenieurs van het Volkswagen-concern. Dat meldt het Duitse blad Der Spiegel.
De voorwerpen zijn vorige week, samen met e-mailcorrespondentie, in beslag genomen tijdens diverse invallen bij het VW-concern.
Op woensdag vielen meer dan honderd rechercheurs en officieren het hoofdkwartier van Audi in Ingolstadt binnen. Ook in de Audi-fabriek in Neckarsulm en op het VW-hoofdkantoor in Wolfburg waren invallen. Volgens Der Spiegel zijn ook bij VW-personeel thuis huiszoekingen gedaan.
Strafproces
Het onderzoek draait om de fraude die Volkswagen en zijn dochters pleegden om dieselauto's schoner te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Met behulp van de intussen beruchte sjoemelsoftware werden autoriteiten en consumenten misleid. In de VS heeft VW deze fraude intussen afgekocht via miljardenschikkingen.
In thuisland Duitsland neemt justitie dit bedrog hoog op. Een afdeling van het OM in Beieren, Staatsanwaltschaft München II, bereidt een strafzaak voor tegen VW en Audi.
Kleinzoon Porsche
In de top van VW begint de affaire ook zijn sporen na te laten. Gisteren werd bekend dat oud-topman Piëch, kleinzoon van oprichter Ferdinand Porsche, zijn VW-aandelen wil verkopen vanwege het dieselschandaal.
Volgens hem wisten zijn familieleden en andere VW-kopstukken van het gesjoemel. Die hebben steeds beweerd van niets te hebben geweten, maar daar wordt meer en meer aan getwijfeld. De aandelen van Piëch zijn naar schatting ruim 1 miljard euro waard.
Consumenten mijden diesel
Aanvankelijk leek het erop dat het VW-schandaal geen gevolgen zou hebben voor de verkoop van dieselauto's. Maar dat is aan het veranderen. Het aandeel van diesel begint in diverse Europese landen te dalen.
In Duitsland was een jaar geleden ruim 47 procent van de nieuwe auto's een diesel. Dat is nu gedaald tot 43 procent, en de verwachting is dat het percentage eind dit jaar onder de 40 zakt.
Dieselverbod op komst
Die daling kan nog versnellen nu diverse Duitse steden, Stuttgart voorop, een rijverbod voor dieselauto's voorbereiden. Diesels stoten veel meer schadelijke stikstofoxiden uit dan benzine- en lpg-auto's, waardoor de luchtkwaliteit in veel steden niet voldoet aan de EU-normen.
De ultrafijne deeltjes die diesels uitstoten worden door de Wereldgezondheidsorganisatie WHO sinds 2012 geclassificeerd als kankerverwekkend.