Megaboete Air France-KLM voor verboden prijsafspraken

AFP

Air France-KLM heeft een boete gekregen van 325 miljoen euro van de Europese Commissie voor het maken van prijsafspraken over het vrachtverkeer. Ook tien andere luchtvaartmaatschappijen moeten betalen. Het gaat in totaal om 776 miljoen euro aan boetes.

De luchtvaartmaatschappijen hadden tussen 1999 en 2006 regelmatig contact om afspraken te maken over de brandstof- en veiligheidstoeslagen. 

Het gaat om een zaak die in 2010 al is gestart door de Europese Commissie. Oorspronkelijk legde de commissie voor bijna 800 miljoen euro aan boetes op, maar een rechter haalde een streep door de boetes. Er zouden bij de procedures fouten zijn gemaakt, maar de rechter zei niets over de aard van de boetes.

Naast Air France-KLM zijn onder meer Air Canada, British Airways, Cargolux, SAS en Singapore Airlines beboet. Lufthansa en dochter Swiss International Airlines waren ook betrokken bij het kartel maar krijgt geen boete, omdat dit bedrijf de zaak heeft aangegeven bij Brussel.

Boete lager

De opgelegde boetes zijn net zo hoog als zeven jaar geleden, alleen voor Air France, KLM en vrachtdochter Martinair valt de boete iets lager uit. De Europese Commissie verlaagde de boete voor Martinair omdat de omzet van de vrachtmaatschappij in 2016 een stuk lager is dan destijds. In 2011 gingen de passagiersdiensten over naar de KLM en doet Martinair enkel nog vrachtvervoer. 

De boetes die de Commissie oplegt zijn berekend op de omzet van bedrijven en bedragen maximaal 10 procent van de omzet in het jaar voorafgaand aan de veroordeling.

In een reactie zegt Air France-KLM dat het studeert op het nieuwe besluit van de Europese Commissie en nadenkt over eventuele vervolgstappen. De boetes zijn geen extra last voor de luchtvaartmaatschappij. In 2015 was het geld voor de boetes, toen nog 340 miljoen euro, al in de boeken opzij gezet.