Max van Weezel en Joost Vullings geven in een podcast een kijkje achter de schermen bij de campagne
NOS Nieuws

De Stemming van Vullings en Van Weezel: Falende campagneteams

In de podcast De Stemming van Vullings en Van Weezel van NOS Met Het Oog Op Morgen een analyse van het falen van de campagnestrategieën van een aantal partijen. Met minder dan een week tot aan de verkiezingen worden de verschillen in de peilingen tussen de partijen alleen maar kleiner.

De door de VVD gewenste tweestrijd met de PVV kwam niet van de grond. "Dan moet je een andere tweestrijd creëren, met een linkse tegenstander. Dat heeft de VVD niet gedaan", zegt Joost Vullings. De campagne van de PvdA hinkt te veel op twee gedachten. "De PvdA draagt uit dat ze trots is op wat er is bereikt, maar valt tegelijkertijd coalitiepartner VVD aan."

Verder aandacht voor de vele confrontaties van lijsttrekkers met kiezers op televisie, waaronder de live uitzending van Pauw & Jinek waarin VVD-leider Mark Rutte te gast was. Rutte werd in de televisiestudio geconfronteerd met de woede van tientallen Groningers die zich beklaagden over de gaswinning. De VVD was niet gelukkig met deze uitzending, zegt Max van Weezel. "Rutte heeft zelf niets laten merken, maar in perscentrum Nieuwspoort waren de spindoctors van de VVD druk bezig journalisten op te zetten tegen Pauw & Jinek."

In aflevering zes van deze speciale podcast over de verkiezingscampagne van NOS Met het Oog op Morgen kiezen Vullings en Van Weezel voor Wijnand Duyvendak van GroenLinks als campagneman van de week. In 2008 trad Duyvendak terug als Tweede Kamerlid, vanwege ophef over zijn bekentenis dat hij als activist in 1985 betrokken was geweest bij een inbraak in het ministerie van economische zaken. "Maar hij is helemaal terug. Hij is de grote strateeg achter de GroenLinks-campagne", zegt Van Weezel.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl