Nieuwe Opels bij de fabriek
NOS NieuwsAangepast

Mega-overname in autoland: Peugeot koopt Opel

De overname van Opel door de Franse autobouwer PSA is rond. De Fransen, makers van Peugeot en Citroën, hebben overeenstemming bereikt met de Amerikaanse eigenaar van Opel, General Motors. Ze betalen rond de 2 miljard euro voor de overname.

PSA neemt de hele de Europese tak van General Motors over, inclusief het Britse Vauxhall. Daarmee wordt het bedrijf de op een na grootste autofabrikant van Europa, na Volkswagen. Nu is Renault Nissan nog de nummer twee.

"Het is niet bepaald een koopje, maar de Fransen krijgen er een gerenommeerd merk bij, met Duits kwaliteitsimago", zegt auto-journalist Wim Oude Weernink. "En Vauxhall is een van de bestverkochte automerken van Groot-Brittannië."

Verlieslijdend

Een paar weken geleden werd al bekend dat de onderhandelingen in een vergevorderd stadium waren. GM wilde af van Opel, dat al 17 jaar op rij verlies lijdt, vorig jaar nog 257 miljoen dollar.

PSA ziet desalniettemin voordelen, denkt Oude Weernink. "PSA maakt nu 3 miljoen auto's per jaar, en dan ben je een kleintje; andere merken zitten rond de 10 miljoen. Een grotere schaal is nodig om de ontwikkelingskosten te drukken. Elke 8 jaar een nieuw model is anders niet te dragen."

Daarnaast is Peugeot vooral geïnteresseerd in Opel vanwege de technologie op het gebied van elektrisch rijden. Ook moet de inkoop van onderdelen door de overname een stuk goedkoper worden.

"Opel heeft binnen GM geprofiteerd van de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. De nieuwe Ampera-E is de betaalbare elektrische auto waar Tesla het al jaren over heeft", stelt Oude Weernink. "Er zullen wel wat clausules over opgenomen moeten worden, want die auto wordt in de VS verkocht als de Chevrolet Bolt."

In de cultuurverschillen zit de grootste uitdaging.

Wim Oude Weernink

In Duitsland en Groot-Brittannië maken de vakbonden zich zorgen over de werkgelegenheid na de overname, zeker op lange termijn. De topman van Peugeot heeft gezegd dat het bedrijf er alles aan zal doen om de fabrieken in Duitsland en Groot-Brittannië open te houden.

"Er moet wel wat gebeuren", denkt Oude Weernink. "Het bedrijf heeft nu twee fabrieken in Frankrijk en Duitsland op 150 kilometer afstand van elkaar. Die zou je bij elkaar kunnen voegen. Maar Opel heeft ook recent twee fabrieken gesloten in Antwerpen en Bochum en PSA heeft ook huisgehouden in Frankrijk, dus op korte termijn zal het wel niet verder worden aangetast."

Oude Weernink waarschuwt PSA rekening te houden met de cultuurverschillen. "Dat is de grootste uitdaging. Ze moeten niet met een volle mond Frans naar binnen lopen, dat gaat niet werken. Maar het kan werken: Renault ging 15 jaar geleden een alliantie aan met Nissan en dat is de meest succesvolle fusie van de afgelopen jaren geweest."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl